Dræn i haven til regn og højtstående grundvand

Hej,

Jeg har købt et hus i Herlev, hvor grundvandet står højt. Min grund/have skråner et par grader nedad mod den ene nabos grund, og i den ende er der meget svampet og vådt om vinteren. Efter at sneen forleden (slut november) var tøet, lå der en kæmpe sø over 10cm dyb.

Den tidligere ejer har fået lavet en form for dræn, der umiddelbart bare ligner et cylinderformet hul i jorden, omkring 1 meter dybt, hvor der er et ca. 30cm bredt orange kabelrør som "foring" i hullet. Man kan så sænke en dykpumpe derned og dermed suge en pæn sjat vand op, og lede det over i kloakken. Det har gjort og fået et hav af vand væk.

Når jeg googler efter dræn eller sivebrønd på nettet, er det dog altid noget med vandrette, nedgravede dræn med sand eller grus/lekanødder. Kan sådan et simpelt dræn som jeg har give mening, og hvad hedder det i fagsproget? Jeg tænker, at vandet bare siver stille og roligt ind i hullet fra den omkringliggende jord, hvorefter dykpumpen (med flyder som afbryder) suger det væk. Det lader til at fungere fint, men kan det forbedres?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis grundvandet står højt, vil du jo ikke kunne lave nedsivning, der er under grundvandsstanden.

Men du kunne måske jo lave drænledning, og lede det i kloak regnvandsledningen

Vi prøver igen, i morgen --
Har samme problem med højgrundvand.
jeg har lavet dræn (vandret) i ca 1m dybde som ender i en ca 3m dyb brønd hvor der sidder en pumpe som pumper det videre, det har løst mit problem når fugtigheden er høj i jorderen

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Nu skal vi lige have termer på plads.
Et DRÆN er til at lede vand væk med. Det kan sagtens være at der er lavet dræn som ender i den brønd som du beskriver. Det lægges ned i jorden med fald hen imod samlebrønd. Og dernæst med et rør væk fra samlebrønd og til regnvandsledning eller til en faskine hvor vandet kan sive ned i jorden.
NEDSIVNING er hvis man har noget regnvand (typisk fra tag eller fliseareal) der skal væk. Det ledfes hen til en faskine som er et hulrum nede i jorden, holdt oppe med en plast konstruktion. Det er så dækket med et dug som vandet kan sive ud igennem.
Populært kan man sige at man tager et antal ølkasser og stabler sammen på hovedet og lægger et lagen over, så jorden ikke skyller ind i dem.
Dræn må meget gerne være under grundvands spejl, ja det er næsten en betingelse, for at det giver noget vand. Faskine eller Nedsivning kan ikke virke hvis det er under grundvands spejl. Da den så er fyldt mad vand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu skal vi lige have termer på plads.
Et DRÆN er til at lede vand væk med. Det kan sagtens være at der er lavet dræn som ender i den brønd som du beskriver. Det lægges ned i jorden med fald hen imod samlebrønd. Og dernæst med et rør væk fra samlebrønd og til regnvandsledning eller til en faskine hvor vandet kan sive ned i jorden.
NEDSIVNING er hvis man har noget regnvand (typisk fra tag eller fliseareal) der skal væk. Det ledes hen til en faskine som er et hulrum nede i jorden, holdt oppe med en plast konstruktion. Det er så dækket med et dug som vandet kan sive ud igennem.
Populært kan man sige at man tager et antal ølkasser og stabler sammen på hovedet og lægger et lagen over, så jorden ikke skyller ind i dem.
Dræn må meget gerne være under grundvands spejl, ja det er næsten en betingelse, for at det giver noget vand. Faskine eller Nedsivning kan ikke virke hvis det er under grundvands spejl. Da den så er fyldt mad vand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af Alm på 01-12-2015 15:25

Hej,

Jeg har købt et hus i Herlev, hvor grundvandet står højt. Min grund/have skråner et par grader nedad mod den ene nabos grund, og i den ende er der meget svampet og vådt om vinteren. Efter at sneen forleden (slut november) var tøet, lå der en kæmpe sø over 10cm dyb.

Så manglede der bare lidt frost og i ville kunne stå på skøjter ;-)

 

Den tidligere ejer har fået lavet en form for dræn, der umiddelbart bare ligner et cylinderformet hul i jorden,...

En brønd uden vandrette dænledning nytter det ikke meget. Medmindre du har noget prorøst liggende oven på et vandtæt lag, som vandet "bare lige" skal igennem.

Når jeg googler efter dræn eller sivebrønd på nettet,

Du skal ikke søge efter "sivebrønd" - du vil jo ikke putte vand ned i jorden, men hive det op.

er det dog altid noget med vandrette, nedgravede dræn med sand eller grus/lekanødder. Kan sådan et simpelt dræn som jeg har give mening, og hvad hedder det i fagsproget?

Det er en brønd - ganske klassisk, princippet er kendt siden stenalderen.

Jeg tænker, at vandet bare siver stille og roligt ind i hullet fra den omkringliggende jord, hvorefter dykpumpen (med flyder som afbryder) suger det væk. Det lader til at fungere fint, men kan det forbedres?

ALT kan forbedres

a) grave flere brønde

b) grave nogle horisontale drænledninger med fald som føder din brønd, som du nok skal grave noget dybere.

 

 

Man kunne jo også vælge at grave en (have)sø med overløb på - det har vi gjort i en lavning på matriklen. Sikke et mylder af liv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis