Bæreevne og samling hylder

Goddag 

Skal have lavet nogle flere hylder i fyrrummet, til de stadig voksende dynger af skrammel.

Har nogle gamle fyrretræs borde, der fint kunne skæres op.tykkelse omkring 30 mm.

Hvor langt mellem hyldeknægtene kan jeg lave ? Kan de strækkes 1 meter?

Jeg ender nok med at lave hyldeknægtene ud af vinkeljern. Kan se at tilsvarende i butikkerne kan bære150 kg.

Hylder skal gå rundt i 2 hjørner. Kunne en samling med 4 dyv ler i hvert endestykke og ind i siden af tilstødende hylde erstatte en hyldeknægt i hjørnet?

 

Mvh. Alex

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal der stå kasser med fjer eller kasser med bly på hylderne? :-)
Skrevet af subwoof på 30-11-2015 22:03

Goddag 

Skal have lavet nogle flere hylder i fyrrummet, til de stadig voksende dynger af skrammel.

Har nogle gamle fyrretræs borde, der fint kunne skæres op.tykkelse omkring 30 mm.

Hvor langt mellem hyldeknægtene kan jeg lave ? Kan de strækkes 1 meter?

Jeg ender nok med at lave hyldeknægtene ud af vinkeljern. Kan se at tilsvarende i butikkerne kan bære150 kg.

Hylder skal gå rundt i 2 hjørner. Kunne en samling med 4 dyv ler i hvert endestykke og ind i siden af tilstødende hylde erstatte en hyldeknægt i hjørnet?

 

Mvh. Alex

mit første indskud: Lad være og smid dit skrammel ud ;-)

Du kan sagten har en spændevidde på 1 m ved 30mm limtræ ved en last på ca 60-80kg per m. Bare væggen kan holde. Gipsvægge må normalt kun belastes 100 kg pr. løbende meter. Brug de rigtige dybler til vægmaterialet.

BTW: Flyttekasser og andet opbevaringsmateriel gå typisk op i 400 mm - derfor er afstanden ofte 400/800/1200.

En samling med dyvler kan ikke optage bøjemoment og skal understøttes. Måske kan du pladsere samlingen direkte på en knægt.

 

Børge
Der skal stå diverse kasser til el værktøj , skruer osv. Så det må.blive et sted midt imellem.

Mjølner
Hej
Væggene er af mursten og gasbeton så der bliver ingen problemer med at bære.
Træet kan så sagtens holde kan jeg forstå.
Men når ikke løsningen med dyvler kan bruges , ender jeg nok på Ca 80 cm mellem hyldeknægtene.
Dyvlerne var egentlig tiltænkt over døren. Her er der kun akkurat. Plads til en hyldeknægtene i hjørnet Ove døren. Så derfor ville jeg undgå denne.
Men løsningen må bliver at lade den sidste hyldeknægt vende på langs af hylden, og så understøtte på begge sider af hjørnet
Hej igen
Jeg prøver lige at vende den. Er der nogen samlinger der kunne spare mig for et par hyldeknægt er i hjørnerne?
Enten en træ samling eller måske et fladjern fræst ind i ende/side ?
Vil du bruge hyldeknægte i guld eller hvorfor er du så nærig med dem?
His du vil lave en samling, der kan optage momenten skal du lave en jernramme rund om hjørnet og så er en hyldeknægt nok billigere.

BTW: Det er ikke den sikre metode: men elegant når det gælder hylder over hovedhøjde: at sætte hyldeknægterne på hyldens overside. Der skal nemlig noget kraft til før du hiver en 4*25 ud. Således kan du måske gemme din samling i hjørnet.
Hej igen
Neej planen er ikke hyldeknægte i guld, selvom det kunne se godt ud i fyrrummet.
Det er kun pladsmangel ved døren, der gør min kvaler.
Men det kan nok løses på anden måde.
Hyldeknægtene laver jeg nok i vinkel jern, jeg skærer op og bøjer. Fandt en stor samlingf ude på arbejdet, jeg bare kunne tage. Og kan vist godt forsvare min timeløn, når købte koster 49 kroner.

ja hyldeknægtene kunne godt sidde på overside, men ude i fyrrummet gælder maks. styrke fremfor udseendet.
samtidigt vælger jeg nok at lade dem hælde 1-2 grader bag over. Fordi at når de monteres kan de nemmest komme lidt forover, på en ujævn pudset mur. Og desuden er det rart at kunne lægge et rundjern på hylden og så det ruller mod muren, istedet for gulvet.
Tak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis