Silikonefuge "sprækker"

Hej derude,

Jeg har netop fuget mine nye vinduer indvendigt med silikonefuge. De er monteret således at karmen støder helt op til vindueshullet og det er derfor kun for synets skyld at jeg fuger - altså for at få en pæn afslutning. Men her et døgns tid efter er fugen sprækket - jeg kan køre en finger henover da den endnu ikke er hærdet og "samle" den igen men lidt efter er den igen sprækket - er der nogen der kan give en forklaring? Er det evt. fordi jeg bruger for lidt fugemasse?

Tak.

Mvh

Jette, Lyngby
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hev stormen Gorm dine vinduer ud?
Hvor tykt (dybt) er din fuge? og hvor bredt (spaltmål)?
Skrevet af Mjølner på 01-12-2015 11:22
Hev stormen Gorm dine vinduer ud?
Hvor tykt (dybt) er din fuge? og hvor bredt (spaltmål)?

 

@Mjølner - Fugerne varierer lidt i størrelse, men de er vel en 2-3 mm tykke og en 4-5 mm bredde de fleste steder.

 


Jette, Lyngby
Skrevet af robert8900_5 på 01-12-2015 19:22
Første spørgsmål, er siliconen for gammel ?? Er der mere end et år fra produktionsdato, hærder den ikke.

 

Nej den er helt ny af mærket Pattex og købt i Bauhaus lige inden brug...hmm det kan være jeg skal prøve at tage kontakt til producenten - det er jo lidt absurd at der er større sprækker i min silikonefuge sammenlignet med min akrylfuge som jeg har brugt i samlingen mellem loft og væg

 


Jette, Lyngby
har du så slet ikke noget isolering mellem karmen og muren? man anbefaler jo at der er 10mm-15mm plads mellem karm og mur, for at der er plads til at man kan stoppe noget isolering ind, og lave et korrekt bagstop til fugen, så den har mulighed for at blive elastisk. Når fugen ikke laves rigtig, vil du som du ser opleve sprækker i den

her er et lille uddrag fra dana:
"For at sikre fugefladen en lang levetid og mindske risikoen for skader skal der være et passende forhold mellem bredden og dybden på den udførte fuge.

Som tommelfingerregel dimensioneres elastiske fuger således, at fugen skal være halvt så dyb som den er bred."
Skrevet af StenKrog på 03-12-2015 10:04
Mon ikke det er fordi den fuge du har købt, ikke egner sig til ting som giver sig?? Det er langt fra alle fugemasser som er elastiske...

 

Når der på patronen står til tætning af tilslutnings- og dilationsfuger/ekspansionsfuger ville jeg da mene den kunne give sig eller?

 

 


Jette, Lyngby
Skrevet af Illisher på 03-12-2015 11:45
har du så slet ikke noget isolering mellem karmen og muren? man anbefaler jo at der er 10mm-15mm plads mellem karm og mur, for at der er plads til at man kan stoppe noget isolering ind, og lave et korrekt bagstop til fugen, så den har mulighed for at blive elastisk. Når fugen ikke laves rigtig, vil du som du ser opleve sprækker i den

her er et lille uddrag fra dana:
"For at sikre fugefladen en lang levetid og mindske risikoen for skader skal der være et passende forhold mellem bredden og dybden på den udførte fuge.

Som tommelfingerregel dimensioneres elastiske fuger således, at fugen skal være halvt så dyb som den er bred."

Jeg har isolering mellem karm og mur udvendigt og fugestop - dvs. at det kun er det indvendige karmhul som er pudset helt op til karmen - se billede.

Kan det virkelige passe at en elastisk silikone fuge ikke kan klare sådan en lille revne? Hmm.....

 


Jette, Lyngby
ok. Men så virker det også lidt underligt for mig, at fugen sprækker.

Blot til info. Indenfor bør du bruge en acryl fuge, da den er overmalbar. Det er silikonefuger ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis