Luft til vand vandpumpe din erfaring?

Jeg står og skal udskifte mig 16 år gamle gasfys og i den forbindelse overvejer jeg at skifte det ud med en luft til vand vandpumpe. 

Hvad er jeres erfaring med luft til vand vandpumper? (Søger reel erfaring og ikke noget "man har hørt andre sige" Tak

Huset er 128 m2 og er total renoveret i 2010.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad slags Luft/vand varmepumpe tænker du på ? -de billige kinesermodeller eller der noget dyrere mærker ?

Hvorfor ikke skifte dit gamle gasfyr ud med et kondenserende gasfyr ? De er særdeles energieffektive. Eventuelt skift også dine radiatorer til f.eks. PK3

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 30-11-2015 15:35
Hvad slags Luft/vand varmepumpe tænker du på ? -de billige kinesermodeller eller der noget dyrere mærker ?

Hvorfor ikke skifte dit gamle gasfyr ud med et kondenserende gasfyr ? De er særdeles energieffektive. Eventuelt skift også dine radiatorer til f.eks. PK3

Det er et kondenserende gasfyr.

 

 

Hvilken varmepumpe tænker du på ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Du fortæller huset er nyrenoveret.... Men hvis det ikke er energirenoveret, altså TOP isoleret, så er det nok ukritisk i forhold til energi forbrug og behov at alt er super flot 😀

Fortæl hellere om hvad der er af isolering i loft væg gulv osv. Det fortæller meget om det energibehov du har i huset.
Suppler gerne m dit nuværende gasforbrug, har du supplerende energi som fx brænde ovn?
Har du 20 grader eller 26 grader i huset betyder også en masse, plus din varme, er det gulv eller radiator baseret.

Mvh Njord

MVH Njord
Skrevet af MJuhler på 30-11-2015 14:58

Jeg står og skal udskifte mig 16 år gamle gasfys og i den forbindelse overvejer jeg at skifte det ud med en luft til vand vandpumpe. 

Hvad er jeres erfaring med luft til vand vandpumper? (Søger reel erfaring og ikke noget "man har hørt andre sige" Tak

Huset er 128 m2 og er total renoveret i 2010.

Hvad er huset varmebehov? Både energi og effekt?
Hvilke krav til fremløbstemperaturen stiller varmesystemet?
Hvad siger naboerne og konen til en støjende blæser i haven?

Luft til vandvarmepumper virker udmærket så længe du kan holde fremløbstemperaturen i det vandbårne varmesystem nede, gerne helt ned til 50-30 og gerne endnu længere. Der skal med andre ord store radiatorer og/eller gulvvarme til. Er du nød til at hæve fremløbstemperaturen over de 50 C når det bliver koldt, er der ikke ret meget varmepumpe tilbage og det bliver næsten rent elvarme. En datalog på fremløbstemperaturen er en god indikation om varmeanlægget er egnet til luft-vand varmepumpe.

Som alle kompressorer larmer varmepumper (det kommer bag på nogle der har haft gasfyr før). og så er der en del ventilatorstøj. Det er ikke alle naboer og koner lige begejstrede med.

Driftssikkerheden er efterhånden til at leve med, selv om der selvfølgelig er flere bevægelige dele end i et gasfyr.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis