kabel til vindmølle.

Hej.. 

sidder og roder med planlægning og dermed indkøb af vare til opstart af vindmølle.

denne er på 1500 W, 48 volt.....

.......

1. der kommer to tynde ledninger ud af vindmøllen.. ca. 4 kvmm. de skal overføres til 16 mm.. men hvorfor ? svageste led er vel afgørende ?

2. i stedet for blød 16 mm kabel. kan jeg bruge 5x2.5 instalationskabel i stedet ?

 

pft 

henrik

52 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1500w og 48v det er over 31 ampere , så din 5x2,5 er altså ikke nok
jeg ville bruge 16mm2

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det afhænger også meget af hvor lang dit kabel skal være, hvor mange mm2 det skal være..
De tynde ledninger i generatoren er jo nok ret så korte...

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, stikker stort set bare lige ud af sokkel..
Hvis du bruger alle 4 ledere i 5 x 2,5 parrallet som den ene leder (gul/grøn bruges ikke til det) så får du jo godt nok 10 mm2. Så skal du have 2 stk 4x2,5mm2 parallelt. Så er det i orden m.h.t. varmeafgivelse på kabel, idet flere tynder ledninger er bedre til at føre en given strøm end en tyk leder.
Men spændingsfald er næsten kun afhængig af strøm - modstand (ledningskvadrat) og længden naturligvis.
Det er vel kun 2 leder der skal bruges, og skal det graves ned i jorden, Ville jeg nok foretrække 4 x 10 mm2 og så koble lederne sammen 2 og 2. Jeg kender ikke umiddelbart til 2 x 16 mm2 Hvorimod 4 x 10 er ret almindeligt
Hvis du har 50 m hen til vindmøllen vil du have et spændingsfald på 5,4 volt med de 2,5 mm2 (der er blevet til 2 x 10mm2) Det er over 10 % hvilken jeg synes er for meget. Med den 4 x 10 ( 2 x 20 mm2) bliver spændingsfaldet "kun" 2,7 volt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Der er 3 ledere.. Og det er grumme dyrt med det kabel der hedder 16 mm. Og da jeg skal bruge 50 meter er prisforskellen på alm instalationskabel, kontra 16 mm markant. Derfor spørgsmålet omkring om 5x 2.5 mm. Kunne klare det. Spændigstab er ikke vigtigt til en start da jeg stadig eksperimentere.

Du skal naturligvis bruge 16 mm2, fordi du naturligvis ikke skal brænde din effekt af i kablet. Det kan da godt være at det er dyrt, men når du er færdig med at eksperimentere, skal du alligevel bruge 16mm2 kabel for ikke at varme jorden op i stedet for at bruge effekten til det du havde regnet med. Du kan også bare gøre, som elmand har foreslået køb noget 4X10 mm2 og forbind to og to parallel og dermed få 2 X 20 mm2, det er endnu bedre med 20 mm2.


fase
Hmm. Ok
Jeg har slet ikke regnet på 1 stk 5 x 2,5 mm² i mit sidste indlæg. Der er regnet på 2 stk 5 x 2,5 mm² sat sammen så det bliver til 10 mm² i hver kabel.
I første indlæg skrev du 2 ledninger ud af møllen, mener du nu at der kommer 3 ledninger ud, Så skal der nok nogle generator data på for at vi kan regne videre

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det var en anslagsfejl i første.. beklager.. der er de 3 ledninger..generator er stadig på 48 volt og 1500 watt
Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis