Kan du anbefale et sted at købe brændeovnsklart træ?

Kære LDS'ere,

Vi skal til at starte op på, at anvende brændeovn, som supplerende varme. 

Vi har dog intet træ og er derfor interesseret i, at få anbefalet et sted at købe ovnklart træ. Gerne også lidt garvet råd om, hvordan vi får vores brændestak til at køre fremover 

Pfh. tak,
/FF


Mvh. Familiefar

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vi bruger vores brændeovn meget, og har købt brænde flere forskellige steder igennem årene, jeg bruger stort set hele vores stak på en vinter, eller sagt på en anden måde jeg køber ikke mere end jeg regner med at bruge.
I år er det træbriketter, de er simpelthen så billige så jeg så det som det bedste tilbud, nogen mener så ikke briketter er så hyggelige som rigtig brænde og det er muligt, men for mig handler det om varme.

Vi bruger vores ovn som primær opvarmning og tænder kun for gasfyret(til radiatore, det laver stadig brugsvand) når vi ikke er hjemme nogen dage eller de dage eller uger på vinteren det er rigtig koldt.

Hvis du skal købe nu du skal bruge til vinter skal du spørge for at være sikker på træet har stået og tørret først, jeg har prøvet at få et læs træ som var frisk flækket, og kunne jeg jo så ikke bruge med det samme...

Jeg ville ikke bestille "blandet Løv" jeg har prøvet det, og der var omkring 10% blandet birk og eg, resten var rødel, og det er der ikke meget brændværdi i, det er dog glimrende til at tænde op med, hvis du bestiller i paller, så kan man evt tage 1 blandet løv, og 1-2 eller flere birk, ask, eg eller bøg. jeg har som tidligere skrevet valgt briketter i år, ligesom jeg gjorde sidste år, det er mest pga prisen som er meget lav i disse år, (8 poser af 10 kg for 100 kr.) også skal man ikke vente på det tørre og det er nemt at stakke, og fylder ikke så meget.. man skal dog ahve et overdækket sted at have det stående, for hvis der kommer vand ind i poserne, så udvider det sig en del og bliver noget svinderi når man skal have det ud, der vil dog uanset om det har været lidt vådt eller ej, stadig være noget smuler i poserne...

Jeg bruger kun træbriketter. De er gode tørre og sviner slet ikke inde i ovnen. Fyrer man rigtigt, brænder de smukt med nærmest blå flammer, og glasruden holder sig fri for sorte aftegninger..
Jeg bruger slet ikke alm brænde mere inde i stuen. Det div. skrammel jeg har fra div. gratis kilder, ryger i brændeovnen på værkstedet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Oplevelser er jo forskellige og vel også afhængigt af udstyret. Nu vil fruen af princip (støv og besvær) ikke have en  brændeovn i stuen, men jeg savner en.

For år tilbage havde vi en stor ABC-ovn som vi fyrede med brænde i. Af nød købte vi så et par paller briketter, men det var dog en ren lise at gå tilbage til brænde. Vi har også haft en lille moderne 5 kW ovn med rudeskyl og alt det der, og den klarer helt klart briketter bedre.

Så se jer for på markedet.

mvh


 varmetossen

Mange tak for indspark 

Jeg kan godt se idéen med træbriketterne, men det er alt andet end lige knap så hyggeligt (synes jeg) 

Jeg påtænker lidt at købe et brændetårn, men der virkelig mange forhandlere, så det er lige med at finde en, som leverer noget ordentligt brænde til en ordentlig pris...

/FF


Mvh. Familiefar

Hvis det skal være fyringsklart brænde i tårn, så gå efter noget ask eller ahorn. Eller endnu bedre måske noget kvalitetsbrænde hos en lokal velanbefalet brændeproducent.
Alternativt ovntør afskær fra en trævarerfabrik/savværk.
Annonce

vi fyre med brænde i brændeovn som primær opvarmning (har elvarme i huset :-( )
efter lidt prøven frem og tilbage har vi de sidste 4-5år fyret med Ask(80%) og lidt Birk(20%)
Ask har den fordel at den har højt varmeværdi og så kan man næste brænde det ny-kløvet da Ask er den naturlig finurlighed at have det lavest vandindhold af alle træer når det er "levende". Man siger faktisk at du kan save et Asketræ ned og lave bål af det 5min efter.
Vil dog ikke anbefale at fyre med det samme år som det er fældet, det brænder nu bedre året efter.

Dog har jeg nogle år haft lidt nåletræ i stakken og det er fordi det er hulens nemt at tænde op med, det brænder jo som papir. men min lokale pusher har ikke lige haft noget de sidste år.

Træbriketter brugte vi supplerede nogle år, men jeg har ikke så meget fidus til det. Og hvis du vælger disse så sørg endelig for at det står total tørt da de suger vand som en i h.... (og poserne er bare ikke 100% tæt, da de får små huller under håndtering). og de sviner nu en del imø

Vores brændeskuer er delt i 2 sektioner, så jeg har til 2 år. den ene sektion er den vi bruger, og den anden er til året efter, og så fylder jeg den sektion op om sommeren som er brugt og derved har jeg altid en sektion som har ligget min. 1 år (ud over det som sælger har haft det liggende)

Hvor køber man ?? well du finder masser af steder som sælger i "tårne" det er bare min erfaring at det er for dyrt. Hvis du er helt blank og ikke kender en "nabo" som kender en, som kender en...... så kig i DBA og indskrænk til dit område så fragt ikke bliver et issue, så kan du nok finde nogen som sælger i "løs vægt". det kræver jo self at du skal i gang med at stable når du får det hjem.

HUSK: Hvad volume/pris som angives !! der er stor forskel på de forskellige måle former !


Og ellers prøv dig lidt frem de første par år, og du får hurtig en ide om hvad var godt og hvad der er skidt.
og så er der lidt religion og brugerfærdighed i det, så min mening eller en andens kan være lige så gode som 3 person ;-)


Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Tak for gode råd. Jeg tror vi starter med briketter i år og så finder et sted at bestille et tårn fra, som så stables til næste år - Og så ser vi ad hen af vejen, hvad der fungerer for os

Mvh. Familiefar

Du kan købe et ovntørret brændetårn hos den lokale tømmerhandel.
Jeg ville vælge ask, men selv om de er tørre.. så få den undertag og sørg gere for at fylde brændekurven når du smider den sidste pind på ovne.. så tørrer det lige det ekstra ned inden du fyrer med det der gør forbrændingen, og optændingen, nem og god.
Du kan købe diverse testere der kan måle fugtigheden.. men det mærker du også hurtigt at fornemme hvis du slår to stykker træ mod hinanden.. der er stor forskel på lyden om det er tørt eller ikke....

Personligt fyrer jeg med en god blanding fra skoven... I øjeblikket er det mes nåletræ. Men længere inde i stakken er det løvtræ... Det har kun kostet benzin til saven, tid og trailer transporten hjem.....
Jeg prøvede een gang at fyre med to pakker briketter.. det virkede overhovedet ikke for mig....
Men jeg fyrer gerne med afskæring fra diverse byggeri.. tørt rent og nemt.. Og billigt hvis man er heldig at kan få lov at snuppe det.. men husk kun hvidt træ.. ingen tryk imprægneret!

En pakke optændingsblokke er altid rart.... Jeg bruger helst dem der er af "blødplade", mens jeg ikke er meget for dem der lugter af petroleum....

God fyring :-)

MVH Njord

MVH Njord
De kunne desværre ikke levere vores nye brændeovn før sidst i januar, så der går lidt tid, inden vi "starter op"

Mvh. Familiefar

Så er der jo tid til at få et tårn leveret, eller hentet på traileren og lagt i stak et godt tørt sted :-)

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis