Vi har bestilt ny brændeovn, men synes monteringen er dyr?

Kære LDS'ere,

Vi har bestilt ny brændeovn, men synes monteringen er dyr. Da vi ikke har nogen erfaring med dette, vil vi lige høre hvad I tænker om flg.:

TT fuldformsrør sort (700x500)    dkr. 1.850,00
TT Ø150 røgrør 1000 mm, sort    dkr. 320,00
Pakninger mellem rør/ studs/ bøsning og rør    dkr. 120,00
Montering af ovn til eks. muret skorsten, eks. bøsning    dkr. 2.700,00

Vi har en gammel ovn, som skal demonteres og så skal den nye så monteres til i alt dkr. 4.990,00 udover prisen på selve ovnen.

Er det en rimelig pris?

Pfh. tak,
/FF

Ps. nogle ting vil jeg gerne LDS'e, men ild og vand "tør" jeg ikke røre ved 


Mvh. Familiefar

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo derfor vi er "lavdetselv'ere",
men du kan da altid prøve at spørge den lokale tømrer, murer eller vvs'er hvad de vil gøre arbejdet for.
Alle håndværkere kan bære en brændeovn på plads.

Venlig hilsen
Knud
lyder voldsomt imø.
passer den nye ovn til det gamle hul i skorsten, eller skal den lukkes og et nyt laves ?

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Skrevet af Seti på 29-11-2015 12:24
lyder voldsomt imø.
passer den nye ovn til det gamle hul i skorsten, eller skal den lukkes og et nyt laves ?

Der står en gammel ovn, som skal nedtages og så skal den nye tilsluttes samme hul i væggen. Dvs. nye rør skal opsættes og tilpasses. Synes også det er lidt vildt, at lidt stålrør skal koste dkr. 1.800,00 

Problemet er jo bare, at når man som os ingen erfaring har med dette, så er det umuligt og vurdere om vi har fået et fair tilbud eller ej...

 

 


Mvh. Familiefar

hvis den passer i samme hul i skorstenen, så lyder det dyrt.
og er det samme hul, så er der altså ikke ret meget arbejde i at gøre det selv og du kan groft set ikke gøre noget forkert hvis du tænker i at slut resultatet er "sikker", og skorstensfjeren skal nok fortælle dig hvis det du har lavet er helt galt. (du skal bare huske at putte pakning mellem rør og studs i skorstenen)

så er du lidt LDS'er så tror jeg nok du kommer i mål men lidt LDS :-)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Hvad med røg afgangene på den nye og gamle ovn, er de begge i toppen eller på bagsiden?

Herunder den enkleste montering (og oftest anvendte til en muret skorsten):

Hvis de begge er i top og med samme diameter, så må du efterfølgende måle højderne på den plade hvor dit røgrør skal tilsluttes. Hvis du er så heldig at den nye er i samme højde eller lidt højere. Så kan du formodentligt nøjes med at korte det gamle røgrør af med forskellen mellem den gamle og den nye... Forudsat du holder samme afstand (sidevejs) mellem skorsten og center af røgrøret. Ja så er det ikke nødvendigt med et nyt rør overhovedet....

Du kan simpelthen bare bruge dent gamle rør og kun skifte ovnene ud :-)

Husk at du så skal have ovnen synet af den lokael skorstens ferer inden du tænder op :-)

Jeg har faktisk olieret gulv i alrummet her i weekenden.. og så piller jeg altid brænde ovnen ned og får grort gulvet ordentligt rent inden der olieres.. Glaspladen under ovnen bliver rengjort og poleret. Og efter det bliver det hele samlet igen.... Min ovn kan skilles ad så de knap 200 kg reduceres.. der afmonteres sideplader, bagplade, top plade osv.. Og så kan den køres på en sækkevogn :-)

Har du brug for yderligere råd, så sæt gerne billeder på.. Så er det langt lettere at se hvad der er nu og hvad der skal ske efterfølgende...

MVH Njord

MVH Njord
Annonce
Jeg var noget loren ved selv at skulle rode med en ild-installation, så jeg endte med at presse dem på prisen og fik i stedet levering, montering, samt gammel ovn retur inkl. materialer til nyt røgrør og fuldformsrør til dkr. 3.500,- alt inkl.

Tak for jeres kommentarer

Mvh. Familiefar

Hej.

Fint du fandt en løsning der passede dig :-)
Men husk du stadig skal have skorstensfejeren forbi g syne ovnen inden den tages i brug :-9

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis