Styrke i sammen limede og skruede reglar.

Står over for at lave de hjælpe bjælker som jeg har beskrevet i en tidligere tråd. De skal støtte mit nuværende bjælke lag som ligger med en c/c 120 cm og er ca 20*20cm. Jeg kan i opslagsværk se at 145*90 spær træ kan spænde knap 4 meter ved c/c 30cm. Mit problem er at jeg har kun en frihøjde på 140mm så jeg tænker om 3 sammen limede og skruede 4*2 reglar (135*95) vil bidrage med en nævneværdig stivhed eller om der vil være spildt? Alternativt må jeg høvle 5 mm af spærtræet
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilket opslagsværk har du brugt? Jeg skal selv lave noget overdækket terasse, og har ikke rigtig kunne finde nogle opslagsværker, eller tommefinger regler angående dimentionering af spærene.
Tak tak, jeg skal lade prøve at undgå at hijacke tråden Men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal forstå de tabeller. Min tanke går på en overdækket terasse, hvor der er 2 remme, og 6 spær med c/c 100 som skal have ca 3M spænd. Er det så de 2 nederste tabeller jeg skal bruge? Så hvis jeg bruger T2/C24 vil det være fint med 45x195 til spærene? Men hvad så med dimentionering af den yderste rem, som ligger af på 2 stolper med 4m imellem?
Beklager hvis jeg bruger din tråd, hvis det genere, skal jeg nok fjerne det.
Det er helt ok at du spørger! Jeg håber fortsat at der er nogen der kan give mig et finger præg ift min problematik😉 vil tro den nuværende nedbøjning over 4 meter er ca 12mm.

Til Illicher i Morten Bruns tråd

Det er faktisk en helt anden side du skal ind på. Morten Bruns er jo indvendig og omfatter egenvægt samt vægt af skillerum, isolering m.m.

Medens dit skal omhandle egenvægt og tag og snelast Så du skal bruge en af de 2 øverste tabeller her hvis du er under 15 graders hældning. Sjovt nok er det lidt mindre dimension.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ingen bud eller input fra folk der har prøvet lignende? ☺ Så må jeg næsten prøve at skrue 3 stk sammen i morgen! Er det helt a h til, så prøver jeg at skrue yderligere en 2*4 på hver side og ser om det lykkedes.
Det giver meget lidt til ingen ting at øge bredden - desværre.
Jeg tror du kommer langt over målet. De 20 x 20 cm bjælker der ligger der i forvejen er jo ikke faldet ned. Hvis du så laver 135x95 pr. 30 cm mener jeg at det er nok. Du skal vel stort set kun have lidt møbler og en 3 - 4 personer deroppe. Og skulle nedbøjning være lidt mere end "tilladt" når der maks personer, så er der ingen der mærker det. Bruger du så 22 mm gulvbrædder, fordeles vægten.
I mit hus (fra 1916) ligger der netop 20x20 cm bjælkelag. Huset er 8 m bred og med bærende mur/HIB bjælke midt i. Der er centerafstand ca. 1 m og der er ingen mellem spær. På 1 sal er der almindeligt udnyttet med skillerum, møbler m.m.
Da Drengene var unge blev det da nogen gange lidt vildt ovenpå, og så kunne man se det lidt på lysekroner. Men det er da på ingen måde faldet ned eller revner i loftet nedenunder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og til vatnisse: Jeg ved godt at styrken kommer mest i højden, men er det ikke sådan at hvis 1 bjælke kan holde til 1x kg så kan 2 bjælker holde til 2x kg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg misforstod hvad det var han ville, jeg troede han ville lime / skrue 3 bjælker sammen ved siden af hinanden... Jeg ville ikke gøre det du har tænkt, alene fordi jeg tror træet kommer til at bevæge sig og flække. Derudover bliver de "bjælker" nok også ret skæve.

Men, hele situationen afhænger jo meget af om de hjælpebjælker ligger af på væggen eller om de er fastgjort til de eksisterende bjælker. Jeg kan ikke rigtig læse det ud af dit tidl. spørgsmål.

Jeg skal indrømme at det er 10 år siden jeg havde styrkelære på ingeniørstudiet, og jeg har ikke brugt det siden, så... Men udbøjningen af en simpelt understøttet bjælke (som vi har her) bestemmes bl.a. af punktlast, længde og bøjningsstivheden. Bøjningsstivheden bestemmes af elasticitetsmodul for materialer og inertimomentet. En forsimplet formel for sidstnævnte er noget i retning af I=1/12*b*h^3. Så bredden hjælper, men højden hjælper i 3. potens
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis