Styrke i sammen limede og skruede reglar.

Står over for at lave de hjælpe bjælker som jeg har beskrevet i en tidligere tråd. De skal støtte mit nuværende bjælke lag som ligger med en c/c 120 cm og er ca 20*20cm. Jeg kan i opslagsværk se at 145*90 spær træ kan spænde knap 4 meter ved c/c 30cm. Mit problem er at jeg har kun en frihøjde på 140mm så jeg tænker om 3 sammen limede og skruede 4*2 reglar (135*95) vil bidrage med en nævneværdig stivhed eller om der vil være spildt? Alternativt må jeg høvle 5 mm af spærtræet
Står over for at lave de hjælpe bjælker som jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tusinde tak for svar ev elmand. Det er glædeligt med nogen svar der nogen gange giver anledning til nemme og ukompliceret løsninger.... Synes efterhånden at det ville være rart med et par totter isoleringen i taget og lidt brugbart gulvplads! Det lyder som om jeg er nogenlunde på rette spor. Vatnisse: beklager de sparsomme info, men tænkte at der ikke var grund til at medbringe den info jeg havde med i sidste spørgsmål. Jeg vil ligge 2 stk sammen skruede og limede 135*95 ind mellem mine eksisterende bjælker for at øge stivheden. Disse fastgøres ude i murværket og den anden ende til en bærende bjælke. Det frie spænd bliver ca 4 meter. Mvh Morten
Som opfølgning på projektet, så kan jeg afslører at de 3 sammen skruede reglar ikke gav nogen nævneværdig styrke, de var faktisk stærkere på den høje side, så jeg er endt med at smide 2*120 spærtræ sammenskruet med 1 stk 2*4 på hver side ned som hjælpebjælke ca pr 400 mm. Det virker foreløbigt rimelig fornuftigt og stift. Området hvor de er lagt ned og skal give styrke kommer der til at være forældre soveværelse, så tænker ikke at jeg gøre en masse mere ved det:-D Tak for svarene!
Ok. Så holdt teorien det kommer an på hvor vildt det går for sig
Jeps, den holdte tilsyneladende:-D Det skulle helst ikke gå ret vildt for sig.......synes ikke der er plads til flere børn!;-) Med 2 stk 2*5 boltet sammen, nedbøjer de ca 20 mm når jeg hopper på midten af dem og jeg trykker 0,1 ton + det løse! Så jeg er fortrøstningsfuld selv, hvis det skulle gå vildt for sig!
Smart at bolte dem sammen. Så løber de da ikke væk fra hinanden. Men jeg synes nu ikke om, at du hopper på dine børn :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis