HPFI slå fra når det regner

Et hurtigt spørgsmål til en elektriker

Jeg havd besøg af en elektriker forleden da mit HPFI relæ slog fra når det regnde. Derfor valgte vi, at koble alle udelamperne fra , undtagen én som hænger på vægen. Den fik så sin egen kreds. Så gik der nogle dage inden det regnede igen, så jeg troede egentligt, at det var løsningen... Det var det ikke.

Alle lamper og stikudtag, går på den samme kreds inde i huset. Så fejlfindingen er rimelig omfattende. Deet som egentlig er mit spørgsmål er: "Lamper som IKKE er tændt, kan de få HPFIen til at slå fra?" Det vil gøre fejlfindingen betydelig nemmere

Jeg har været oppe på loftet og se om der kommer noget fugt ind et sted, men umidelbart kan jeg ikke se noget. Jeg antager, at det er en fugt ting, da det kommer når det regner.

 

VH

Lasse

 


Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af LasseJ på 25-11-2015 10:14

"Lamper som IKKE er tændt, kan de få HPFIen til at slå fra?"

Ja. Hvis der er overgang mellem fase og jord før afbryderen.

 

Ja fejlfinding er omfattende. For at give en ide:
Har du nogle apparater der går i gang når det regner? en drænpumpe måske?

og når nu alt hænger på 1 gruppe: Er du helt sikkert mellem sammenhæng mellem regn og fejlstrømmen?
kan det ikke være at opvaskeren/vaskemaskinen kørte de gange?

god søgelyst
Som de andre nævner, kan fejlen ligge alle steder. Det er ligemeget om lampen er tændt eller ej.
Hvis du er sikker i din sag, om det kun er når det regner, og kan udelukke det som Mjølner skriver, så er du allerede lidt længere fremme.
Hvis det skyldes regn, er det næsten altid en fejl på noget installation udenfor. Det kan være bedlamper, samledåser til lamper, lys i carport eller stikkontakt på terassen.

Det bedste ville være hvis du kunne megge installationen, lige efter fejlen sker. Så ville det være nemmere at isolere problemet. Men det kræver du ved hvordan man megger, eller at elektrikeren er der når der sker.

Med en megger (et prøve apparat der sætter en højere spænding på) burde man kunne finde fejlen under alle omstændigheder. Elektriker gør det at han adskiller installationen sådan ca. midt på. Måler overgangsmodstand på hver halvdel. Den "gode halvdel" tænker han ikke mere på men adskiller igen resten ca. midtpå. Efter en 4-5 halveringer er der kun lidt tilbage. For at være sikker på at det udv. ikke driller skal han også have adskilt nullen. Den kan i visse tilfælde slå relæet fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for alle de gode svar!

Havde en elektriker på besøg i fredags, og han fandt hurtigt ud af, at vores kontakt ude i haven var et stort mudderbad Så den blev renset og tørret, og der blev sat en spand over den. Så køber jeg en ny en af dagene, han kan sætte på. HPFIen slog ikke fra under Gorm, så jeg antager at den kontakt var problemet.

Elektrikerne kunne også konstatere en noget mystisk kabelførsel i huset, efter jul har han fået opgaven med at sætte automatsikringer på og forsøge at ændre grupperne så de giver mere mening. Alt lys kørt for eksempel på én gruppe, både inde og ude.

Hilsen Lasse

"Jeg kan law det! Ellers kan jeg law det om!!" :)
Det lyder fornuftigt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis