Bøvl med konstruktion i porebeton/multiplader

Jeg skal lave nedenstående væg konstruktion, så jeg kan få monteren en hjørne indsatspejs og er gået fuldstændig i stå mht. hvordan jeg kan opbygge det i porebeton/multiplader. 


Det drejer sig om det "udhæng" der vil være. Det skal nævnes at pladerne ikke må hvile på pejsen, da der skal holdes cirka 0,5 cm luft i top og langs siderne.

Væggen er 120 cm på den lange led, 70 cm på den korte led og 250 cm høj.

Hullet til pejsen er 71 cm på den lange led, 48 cm på den korte led og 45 cm høj. 

Oppe over pejsen er konstruktionen yderligere 120 cm høj, dvs. at udhænget skal bære 3 rækker yderligere af multiplader - som er 40 cm høje - hver multiplade vejer cirka 20 kg - det er pladerne ude i "spidsen" som jeg er i tvivl om,hvordan kan fastholdes, da alle andre ligger forbandt.

Håber nogle af jer har nogle gode fifs/tricks/erfaringer og at mit spørgsmål giver mening.

Mht. at bruge andre materialer, så er mursten udelukket pga. vægt - men ellers har skorstensfejeren også anbefalet leca blocke.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener nu at leca med et pudslag bliver stort set lige så tung.
Jeg ville "bare lave det" De øverste lag holder sig selv.
Det skal forstås på den måde at det kan sagtens holde hvis du sørger for god forankring i den eksisterende væg, og naturligvis understøtter det optimalt under bygge processen. Multiblokke limes sammen, og kan evt. forstærkes med bølgesøm der er beregnet til formålet. Samtidig kommer de jo "lidt i klemme" hvis de vil nedad. Hvorimod leca mures sammen og det giver ikke samme styrke.
Der kan jo skrues et stykke fladjern bagpå, men jeg tror faktisk at det forværrer det når der kommer varme på, og jernet udvider sig mere end porebeton.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Jeg har været i samme situation. Jeg kontaktede min pejseleverandør (gaspejs) og fik vejledning derfra. der er 2 muligheder og leca eller multiplader var ikke nogen af dem. Den ene er fibergips på et stålskelet og den anden er kalcuimsilikatplader som er lavet til formålet.

Jeg valgte fibergips løsningen, da den var enkel og det har holdt lige siden uden en eneste revnedannelse eller andre problemer med varmen.
Fibergipsen er så limet med fliseklæb på eks. murværk.

Kalciumsilikat er som nævnt lavet til det og man kan skrue/lime dem direkte sammen. Ulempen er at de er pisse dyre.
http://www.termatech.com/no/product/plader-og-tilbehoer-64100_no/silca-cs-1250x1000x50-20-pl.aspx

 

@Børgealle

Vildt nok, det har jeg aldrig hørt om før, hverken skorstensfejer eller pejsecenter gav den anbefaling :-/

Når jeg hurtigt googler det, så kan jeg da også se at det helt klart er vejen at gå. Jeg hiver fat i fejeren igen og hører hvordan og hvorledes. Tusind tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis