Zeolit tørring? - opvaskemaskine

Hej alle.

 

Vi står og skal have ny opvaskemaskine. I den forbindelse har jeg selvfølgelig været inde og undersøge hvad der findes.

 

Bosch og Siemens ser ud til at vinde de fleste tests der er lavet, og derfor kigger man jo automatisk lidt mere efter disse mærker.

 

Men, det der bl.a. gør disse maskiner til A+++ i energimærkning, er det mineral med navnet Zeolit de kommer i dem. Et mineral der, ifølge producenten, skulle være 100 % naturligt, og jo så derfor komme fra naturen af (Zeolit kan dog også fremstilles kunstigt, har jeg læst mig til). Zeolit´en giver varme og trækker fugten ud af maskinen, men lagrer fugten til næste gang, hvor den (som jeg forstår det) bliver frigivet ifm. en ny opvask.

 

Jeg er dog ikke helt tryg ved dette Zeolit, idet der er jo efterhånden findes så meget forurening. Der snakkes bl.a. om fluorstoffer og mikroplastik overalt i naturen, og selvom det, OM det måtte findes i disse mineraler, nok dårligt er målbart, kan man ikke lade være med at give det en tanke, når tørreluften m.m. nu skal have forbindelse med det rene service.

 

(Zeolit er et mineral/en sten der kommer fra vulkaner: https://da.wikipedia.org/wiki/Zeolit).

 

Selve Zeolit´en skulle være meget helbredende, og bruges eksempelvis ved udrensning af tungmetaller fra kroppen, har jeg set på div. helsesider. Dog findes der også flere typer Zeolit.

 

Nogle der ved noget om dette mineral og om emnet i sin helhed? Er jeg blot paranoid? Man må formode denne teknologi er (sundheds)-testet inden de begynder at bruge den på tusindvis af maskiner?

 

Zeolit-mineralet holder hele opvaskemaskinens levetid, så der burde umiddelbart ikke blive frigivet noget af selve mineralet under vasken.

 

 


Med venlig hilsen

 

Lars F.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Zeolith er en Alumosilikat, men det har du måske allere læst dig til. Zeolith tørring er i dag non+ultra hos opvaskere, da du ikke skal opvarme for at tørre. Det er især dine glas glade for, da de med årene ellers få glaspest af al den varme de ellers få.

Det skal jo også blive nede i maskinen og bare suge fugten og afgive den næste gang du vasker. Men lidt kommer der sikkert ud. I dag kender vi ikke til toksiske egenskaber, om det er patogen eller kraftfremkaldende. Da jeg var ung, brugte brandmænd asbestjakker og isolatøren tog sig en lur oven på asbestbats. Senere er man altid kolgere. Lidt paranoid har man lov til at være - men dø skal vi nu alle alligevel.

Det har været på markedet i mere en 10 år i husholdningsmaskiner og endnu flere år i gastro- og fødevareindustrien. Min næste opvasker har helt klar zeolith tørring.

Tak for svaret.

Ja, det er jo nærmest en ting man skal gøre op med sig selv, hvorvidt man vil have Zeolit på den måde.

Efter hvad jeg kan se er Siemens/Bosch umiddelbart nogle af de eneste der bruger det - Miele kan åbenbart godt lave A+++ maskiner uden Zeolit, men de er så også noget dyrere.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Ja, og de virker, men koster som du siger noget mere, men hvad vil du? Have zeolit eller ej?

fase
Skrevet af S. Fabrin på 17-12-2015 12:54
Ja, og de virker, men koster som du siger noget mere, men hvad vil du? Have zeolit eller ej?

 

 

Jaeh, eftersom jeg begynder at nævne andre mærker, er det vel fordi jeg ikke vil have zeolit ;-).

 

I øvrigt har jeg altid "ønsket" mig Miele-produkter, så mon ikke jeg/vi hopper på sådan én.

 

 


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Vi har byttet vores ældre Bosch ud med en nyere - som desværre har bestikbakke. Mage til tidsspilde skal man lede længe efter - så vi har flyttet bestikkurven med over i den nye og bruger kun bakken til store knive.

Det tager jo en krig at tage bestikket i bakken - kun overgået af den tid det tager at lægge det i!
Jeg havde det på samme måde med bestikbakken i starten. Men opdagede, at hvis man lægger bestikket systematisk, dvs. gafler sammen, knive sammen osv., så tager det få sekunder at tømme den. Men ja, det tager noget længere tid at lægge det i bakken, men det opvejes dog af den hurtigere "tømme-tid"

Mvh. AllanE
Skrevet af AllanE på 18-12-2015 11:55
Jeg havde det på samme måde med bestikbakken i starten. Men opdagede, at hvis man lægger bestikket systematisk, dvs. gafler sammen, knive sammen osv., så tager det få sekunder at tømme den. Men ja, det tager noget længere tid at lægge det i bakken, men det opvejes dog af den hurtigere "tømme-tid"

Ja, det kan jeg kun give dig ret i. Efter en smule tilvænding, en dags tid, fungerer det utolig fint. Jeg kunne ikke drømme om at købe en med bestikkurv. Mage til bøvlet og tidsrøvende system skal man lede længe efter.

Jeg må indrømme, at jeg kun har erfaring med Mieles bestikbakke. Bosch har jeg kun set på billeder, men der må være en grund til at systemet er blevet kopieret.


fase
Nuværende Siemens havde bestikbakke i starten; den blev hevet ud efter et par "prøvedage", og bestikkurven fra en tidligere maskine sat i (efter jeg havde lagt et par stænger ned, læs: bøjet et par stænger). Vi manglede simpelthen pladsen øverst oppe, samt vi syntes det tog urimelig lang tid både at fylde og tømme den. Men måske det bare er et spørgsmål om tilvænning.

Mange tak for alle input, og rigtig glædelig jul :-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

JEg har en Bosh/siemens maskine til 14 kuverter, med bestikbakke, og damn det er bare DEN bedste ting jeg har oplevet.
Opdrag ungerne til at sorterer bestikket når de ligger det i maskinen selv, så tager det 30 sekunder at tømme bestikbakken, mod de minutter det tager at sorterer bestikkurven, og så tager det nogenlunde lige lang tid at putte bestikket i de to forskellige metoder.
Har man så en dag behov for meget plads oppe, så hiver man bare bestikbakken ud en enkelt tur, og gemmer bestikket til næste omgang, så kommer man også over dén hurtle.


Til trådstarter:
Zeolitten er en god ting, især hvis du ofte vasker glas, og mange af dem (læs: Man f.eks. er glad for et glas vin dagligt), hvor bl.a. Bosh/siemens maskiner uden zeolit hurtigt får pest på dine glas (snakker af erfaring, både dyre og billige glas).

MEn selvfølgeligt, kommer det jo an på dine behov.
Du kan også lave en 2-maskines installation, så du tager fra den rene, og putter over i den beskidte.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis