Udluftning af gulvvarme

Efter det er begyndt at blive koldt virker min gulvvarme i køkken-alrummet ikke optimalt mere. Jeg har 19.6 grader, og setpunktet er 22. Jeg har masser af tryk på systemet, og fremløbs temperaturen er også fin.

Jeg mistænker at der kan være luft i systemet, men ved ikke hvordan jeg skal lufte det ud. Fjernvarmestyringen sidder i kælderen, og jeg har ikke en udluftningsskrue i stueetagen, hvor gulvvarmen er. 

Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg får luftet ud, eller har en ide til hvad der ellers kan være galt?

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kan være flere årsager til at en streng ikke fungerer.

Jeg går ud fra at du har blandesløjfe med styring til hvert rum. Og så vidt jeg kan se på din tidligere tråd, er dit anlæg under 1 år gammelt. Så måske er det første gang der er reelt behov for det.

1: Rumtermostat kan være kodet forkert, så det er termostat i et andet rum der styrer termomotor til køkken alrum. Fejlfinding: Du vil kunne se om termomotor åbner som den skal når du vælger f.eks 22 gr. og lukker når du vælger f.eks 10 grader  (giv den lige 5 minutter til at reagere)

2. Termomotor er ikke monteret eller defekt. Samme fejlfinding som ovenfor

3. Der kan være luft i strengen. Fejlfinding: Mærk på fremløb og retur til netop dette rum. (Du skal mærke et stykke væk fra fordeler, ellers vil du kunne mærke varmen fra fordeler.) De skal have næsten samme temperatur forskel som de rum der fungerer. Er din fremløb kold kan du du helt pille termomotor af så SKAL der hurtigt  komme varme på fremløb og du har helt sikkert gennemstrømning. Er det ikke tilfældet så er der luft i systemet.

Du kan sikkert få pumpen til at presse luften ned til fordeler. Så skal du sørge for at alle andre strenge er lukket.(skrue ned på 5-10 gr.) Pumpen sættes på maks. ydelse. husk at få luftet ud over retur.

Hvis ikke nogen af disse løsninger hjælper så vender du tilbage evt. medet foto af arrangementet. Så kan det komme på tale at "skylle" luften ud med vandværksvand.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for svaret. Jeg har skrevet mit indlæg for hurtigt, da jeg mangler at komme med noget info. Det var galt med anlægget tidligere (lige efter det blev installeret). Der kom vvs manden ud og skyllede det igennem, og så virkede det indtil nu, hvor det er begyndt at blive koldere.

Jeg har en fremløbstemperatur på 22 grader. Det er måske lige lavt nok, men lige meget hvor meget jeg skruer op for fremløbstemperaturen, (den lille rustfri fætter i bunden) så stiger fremløbstemperaturen ikke
Kan fejlen ligge her ?

Jeg er ikke kommet nærmere en løsning. Det der stod i indlægget tidligere var en fejl fra min side. 

Jeg synes ikke man plejer at indstille temperatur med "en lille rustfri fætter" Hvis du kunne indsætte et billede så var det lettere at kommentere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja vel så har du ret, det er en termostat "den lille rustfri fætter". Hvad er det for en fyr over pumpen, der ikke er tilsluttet. Ikke for at det behøver at have betydning.
Jeg nåede lige at se (Inden du trak det tilbage) at du havde en mening om at frem og retur evt. var monteret forkert. Det tror jeg faktisk ikke har nogen betydning, med mindre de begge er kommet på retur. Den ene af de 2 føderør skal da helst være meget varmere end den anden.
Men ellers må du jo i gang med at udelukke som beskrevet ovenfor.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kablet der ikke er monteret er en ekstra sikkerhed imod overophedning, men da der allerede er overvågning i masteren, blev det besluttet ikke at montere den.
Jeg har tjekket op 1. og 2. i din fejlfinding, og der er alt som det skal være.
Jeg vil prøve at lufte ud, men er det bare den lille luftskrue øverst, jeg skal have åben, for at få luften ud?

Der sidder jo 2 ens på enden af hver fordeler. Det er automatiske udluftere, men som mange VVs`ere siger det er nogen F..... har skabt en dag han var i dårlig humør De kan godt være defekte.
Det du i første omgang skal prøve er at få luften ud af din streng oppe i køkken/alrum. Du kan lukke de andre sløjfer, så pumpen kun arbejder på den. Så kan du håber at det kommer med. Jeg kan se at du har 3 sløjfer der hedder køkken/alrum. Du må så tage 1 ad gangen.
Ellers kan du "skylle det ud" Du lukker for de 2 haner på tilgang. (til venstre før pumpen) Så sætter du vandslange på begge studse til højre. Den ene slange på vandhane og den anden til afløb. Åben med den lille skrue over begge studse, og åben for vandhanen. Så har du godt tryk på til at presseluften ud. Og igen tag en streng ad gangen, ved at lukke for de andre. Lad den skylle et par minutter i hver, indtil der kun kommer vand uden bobler. Ser du bobler i starten på en af strengene er du sikkert på rette vej.

Og luftskruen kan godt løsnes lidt så  den med sikkerhed tømmes for luft i hele potten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Inden jeg skiller det hele af, skal jeg lige høre hvad fremløbstemperaturen skal være i en ideel verden?
Denstår på 22 grader lige nu, hvilket jeg synes er lavt

Fremløbs temperaturen skal være så lav som mulig, så får du den bedste komfort. I den ideelle verden skal dine termomoter (telestater) stå åbne en stor del af tiden, det giver et lunt gulv det meste af dagen. Hvis du så som nu fryser, skal den naturligvis hæves, men ikke over 27 - 28 grader da 27 grader er maks. tilladelige temperatur som de fleste trægulve garanteres at kunne holde til. Der sker dog ikke noget fordi den kortvarig kommer op på godt 30 grader, her under forsøg. Ellers har det jo meget med varmebehov at gøre, altså hvor meget huset er isoleret og hvor meget andet varme der kommer.
Du bruger ordet fremløbs temperatur. Jeg går ud fra at du mener blandesløjfe temperatur. Idet temperatur er næsten ens på frem og retur. Derimod må fremløbstemperaturen fra dit fyr jo meget gerne være langt højere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis