HPFI Ryger når pumpe stopper

Hej

Har et lidt akut problem. Vi har et septitank med pumpe.

Den tager vores hpfi relæ når den stopper. Jeg har taget den op af brønden. Hvis flyderen er aktiveret og jeg kobler hpfi'en ind så kører pumpen fint. Men i det øjeblik jeg stopper pumpen ryger hpfi'en.

Jeg har prøvet at måle mellem fase og jord. Der er 117kohm.

Jeg har prøvet at pille jordlederen fra på pumpen. Og den slår forsat hpfi'en.

Den har taget hpfi'en nogle gange de sidste par år, hvor jeg efter et stykke tid har kunne få den i gang igen og så har den kørt problem frit i måneder og siden sidst et lille år. Men denne gang synes jeg ikke at have meget held.

Nogle der ved hvad pokker det kan skyldes?  Det er lidt underligt den kører fint men først slår hpfi'en ved stop.

Mvh

 


Mvh 

Søren H. Christensen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må vel være noget med flyderen, når den går ned op stopper pumpen.

(hvis det er en 230 volt motor, kan det sommetider løse problemet, hvis man bytter fase og nul, men det er naturligvis noget klamp......)

Vi prøver igen, i morgen --
Nu ved jeg ikke hvor store partikler, den skal kunne pumpe med, - men den gamle nåede også at have flere af sådanne spildevandspumper til flere tusind, de holdt lige lidt længere end reklamationsretten, så døde de og tog HPFI-en.
Så endte han med at købe en billig i enten Harald Nyborg eller Jem&Fix til nogle få hundreder, - for til den pris kunne den da skiftes mange gange før man havde brugt de samme penge, som på en af de andre.
Det blev så aldrig aktuelt, den billige virkede i adskillige år, og fungerede stadig da de flyttede.
Måske var han heldig, men det var da måske værd at forsøge med en billig, fremfor at kaste adskillige tusinde efter en af de dyre.
Større elmotorer virker som generatorer det øjeblik de stopper, og slår derfor HPFI fra pga. fejlstrøm, hvis jeg husker korrekt, det problem kan løses med lidt ekstra "hardware"

 

Har haft en elektriker forbi jeg kender, der kunne megge pumpen. Den er for høj overgangsmodstand i pumpen.

Prøvede at gøre det Je_Ns foreslog. Og det bevirker at pumpen slår hpfi'en når den starter fremfor når den stopper.
Ifølge min kammerat kan fejlen ligge i flyderen.
Så i første omgang prøver jeg at skifte flyderen.



Mvh 

Søren H. Christensen
Annonce
Hej jeg døjer med samme problem med min pumpe. Min genbo er kloakmester og siger at grunden til det slår er fordi der er modstand i pumpen og kan løses ved at rense pumpen ved ikke om det virker kan ikke komme til min pumpe bare lige 
7 år senere kan jeg fortælle min selv samme pumpe stadig kører bare uden flyder.  Starter og stopper via en pumpe styring med en analog niveau sensor i tanken i stedet for flyder 


Mvh 

Søren H. Christensen
Kasperp skrev den 04-12-2022 22:52:53

Hej jeg døjer med samme problem med min pumpe. Min genbo er kloakmester og siger at grunden til det slår er fordi der er modstand i pumpen og kan løses ved at rense pumpen ved ikke om det virker kan ikke komme til min pumpe bare lige 

 Det er hvis det er sikringen der slår fra, er der overgang i pumpen slår hpfi fra.

(Medmindre du har et kombirelæ, som virker både som automatsikring og hpfi)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis