Program til el diagram

Hej

Findes der et program til at lave el skemaer i? Jeg tænker på kontaktorer, relæer og følere. 

​Selvfølgelig helst et man kan købe for menneske penge

 

​Tak

43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

PC-Schematic er et rigtig godt program, som vist nok fås i en skoleudgave, hvor der er et baggrundsbillede på udskrifterne. Originalversionen koster mellem 16 og 20.000 kroner. Søg evt. på www.pcschematic.com/da


fase

hej

Jeg har nu leget lidt med pcschematic, jeg hentede studie versionen. Jeg er godt nok ikke studerende, men jeg har heller ikke tænkt mig at sælge mine tegninger..

Jeg har lavet vedhæftningen

Bær over med mig, jeg har aldrig før lavet sådanne tegninger, jeg er heller ikke elektriker. Men er dog søn af en elektriker, og landmand og "jøl-røv" af proffesion.

Den eneste anke ved dette program, er at jeg syntes der mangler en del komponenter, derfor passer alle symbolerne nok ikke helt.

 

Nu er jeg igang. Hvor køber man en kasse til at installere alle sine komponenter i, der samtidig er egnet til at sidde udendørs, under et udhæng? og kan man stadig have knapper og lamper, der sidder udvendigt? eller kan man placere dem indeni på en måde?

Tak

Af første tegning er det vel meget fint. Styrestrøm tegning er lidt forvirrende. Jeg ville nok sætte mine kontrol-lamper ind over et kontaktsæt på relæet, og ikke direkte fra spolen
Annonce
Skrevet af subwoof på 21-11-2015 11:26

hej

Jeg har nu leget lidt med pcschematic, jeg hentede studie versionen. Jeg er godt nok ikke studerende, men jeg har heller ikke tænkt mig at sælge mine tegninger..

Jeg har lavet vedhæftningen

Bær over med mig, jeg har aldrig før lavet sådanne tegninger, jeg er heller ikke elektriker. Men er dog søn af en elektriker, og landmand og "jøl-røv" af proffesion.

Den eneste anke ved dette program, er at jeg syntes der mangler en del komponenter, derfor passer alle symbolerne nok ikke helt.

 

Nu er jeg igang. Hvor køber man en kasse til at installere alle sine komponenter i, der samtidig er egnet til at sidde udendørs, under et udhæng? og kan man stadig have knapper og lamper, der sidder udvendigt? eller kan man placere dem indeni på en måde?

Tak

Du bør placere sammenhængende materiel ved siden af hinanden i et enstregsskema. Altså betjeningsafbrydere/omskiftere, spoler og signallamper i samme streng, så bliver det mere overskueligt. Jeg skal se om jeg stadig har nogle eksempler.

 

 

 


fase
Hej
Ja det er lidt uoverskueligt, men jeg er somsagt ikke uddannet i nærheden af dettte. Derfor har jeg ikke overblikket fra starten af, med at få placeret de forskellige komponenter osv. Og der er lavet en del ændringer.

Ang. kontrollamper mener du så de skal sættes ind over den ene af faserne der går til motoren?
Hvad forskel gør det i praksis?
Ikke fordi jeg betvivler det, men blot for nysgerrighedens skyld.

Alt dette kommer sig af, at jeg har et silo anlæg, der består af 1 renser, 2 blæsere, 5 snegle og 3 omrører/kastere.
Da jeg overtog det, var der monteret relæ styring. Dette virkede overhovedet ikke, det var slidt op. Jeg fik elektrikeren til at installere en vældig styring, med skærm og masser af elektronik.
Mage til lort. Jeg har betalt betragtlige summer for styringen. og endnu mere for at få ham til at lave det om, igen og igen.
Nu har jeg så bedt ham om at afmontere styringen, og det gjorde han så med ganske stort raseri.
Jeg har endvidere sendt ham en regning på 250.000 for at jeg har været nødt til at få behandlet mit korn udenbys.
Selvom han underksrev en kontrakt på at anlægget var klar til høst.

så nu vil jeg selv lave noget der kan fungere, eller ihvertfald være lidt bedre klædt på til en anden skal tage over.
Skrevet af S. Fabrin på 21-11-2015 11:41

Du bør placere sammenhængende materiel ved siden af hinanden i et enstregsskema. Altså betjeningsafbrydere/omskiftere, spoler og signallamper i samme streng, så bliver det mere overskueligt. Jeg skal se om jeg stadig har nogle eksempler.

 

 

 

 

Hej

Et eksempel ville være godt, jeg forstår ikke helt.

Skal jeg sætte det hele i "smalle" strenge fra top mod bund? Der vil jo stadig blive en del afstikkere?

Tak

 

 

Det jeg mener er; at du sætter sine kontrollamper i de sidste strømveje på dit diagram. Så har du en NO kontakt fra k1, k2 osv. Det er potentiale fri kontakter. Dvs. At du i tilfælde af, at din spole på k1 er 230 vac og din kontrollampe er 24 vdc, er der ingen problemer.

Mht. Tjek af om det virker, er der kun en vej. Print evt. Ud og sid med en blyant og følg strømvejen.

Ps. Prøv at holde dine relæer i bunden i hver sin strømvej, og tryk knapper og hjælpe kontakter over disse.
Er der ingen krav til nødstop ect. Nu hvor det er til arbejdsbrug?
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis