Betongulv laves klar til beboelse

Hej LDSére

Vi har et rum på ca. 12m2, som oprindelig var en garage, dvs. 20 cm jord og så et betondæk.
Vi har haft brugt det til beboelse, men den gamle renovering var slet ikke lavet godt nok.Der var rockwool isolering direkte på betonen og så et trægulv, hvilket har resulteret i fugt op ad væggene på grund af kondens. Nu er det gamle gulv og isolering taget op og gulv og vægge er målt for fugt, alt er tørt

Opgave:
Vi har 18-20 cm at arbejde på fra beton og op.
Betonen er ikke helt jævn
Vi vil gerne have gulvvarme tilsluttes vores fjernvarme.
Vi vil have et parketgulv
Hvordan bygger jeg gulvet op på bedst mulig vis?

Min tanke:
Dampsærre/Fugtspærre
100mm Isover
X-finer plader med spor til varmeslanger
Varmefordelingsplader
Skum-dug (eks. fra Pergo)
Parketgulv 7-9mm tykt.

Jeg ved ikke om jeg er helt på afveje og om rækkefølgen er korrekt?

På forhånd mange tak for jeres svar.

//Mikkel

 

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg prøver med et svar.... (som giver dig lidt ekstra arbejde)
Hug da betonen op og start dybere – det er jo kun et rum på 12 m2, skriver du, og der er sikkert ingen isolering under, nok kun sand/jord under den gamle beton ! – Du ved jo ikke hvad der gemmer sig derunder, vel ?
Pas på med overlæs på egen trailer – beton der hugges op fylder meget – eller lej en mindre container !
Et terrændæk (normalt i beboelse) kan opbygges således:
Komprimeret sandfyld til afretning (groft sand)
420 mm polystyren
100 - maks. 120 mm armeret beton (istøbt gulvvarmeslanger)
- tjek selv hvor meget beton der må være over gulvvarmeslangerne!
25 mm tyk / 150 mm lodret kantisolering (polystyren) langs udvendige vægge (undgå kuldebroer)
Husk radonsikring.
Sikkert er det formentligt, at er gulvet velisoleret i et i forvejen ikke 100% isoleret rum (tidligere garage!), opnår du en bedre varmeisolering i det nye rum

Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
Tak til DenIhærdige. Sådan bygger man gulv i 2015.

til MikkelEllebelle:
Husk een gang for alle: En dampspærre skal på den varme side af isoleringen. Det gælder både gulv, væg og loft.
ellers ophåber du bare fugt i isoleringen

Lægger du isoleringen på dit eksisterende klaplag af ukendt kvalitet og afslutter med en dampspærre fanger du radon og fugt dernede. Det skal bortventileres.

Begynder du at bygge en standerkonstruktion til dine x-finerplader, skal de nok brase sammen når det brænder og du kan ikke komme ud af rummet. Tag i det mindste gips i stedet for x-finer, når der ikke skal overholdelse brandreglerne.
Skrevet af GammelHus på 20-11-2015 10:46

 

Er beton ikke generelt et træls materiale at arbejde med for en 100% LDS'er?

Nej da, et betongulv i en tidligere garage er sjælden særlig tyk - måske op til 100 mm, og det er kun noget der med lidt kraftig værktøj (stor hammer og mejsel + evt. brækstang i stål), eller hvis nødvendigt en opbrydningshammer (pas på ude ved vægge og sokkel - gå forsigtigt til værks der) - sidste afrensning ude ved vægge er nødvendig (hammer og mejsel) for at give plads til kantisoleringen som jeg har omtalt.

Brækstang stål: Hultafors - se linket her

Opbrydningshammer til leje - se dette link

 

 

 


Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
Hej med jer

Tak for jeres konstruktive svar.

Det er klart jeg meget gerne vil undgå at skulle banke betondækket op og grave ud.
Er det helt utænkeligt at få det rum til at blive ok ved at bygge på det eksisterende?

//Mikkel
Annonce
min mening - ja det vil være enormt synd - ofrer dig nu, og du vil være enorm glad resten af "livet" - stol på det - gå nu igen med at gøre det rigtigt, første gang - Og nyd julen derefter

Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
Skrevet af MikkelEllebelle på 20-11-2015 09:02

Hej LDSére

Vi har et rum på ca. 12m2, som oprindelig var en garage, dvs. 20 cm jord og så et betondæk.
Vi har haft brugt det til beboelse, men den gamle renovering var slet ikke lavet godt nok.Der var rockwool isolering direkte på betonen og så et trægulv, hvilket har resulteret i fugt op ad væggene på grund af kondens. Nu er det gamle gulv og isolering taget op og gulv og vægge er målt for fugt, alt er tørt

"Fugt op ad væggene pga. kondens" skriver du.

Hvordan er de vægge isoleret?

Hvordan så gulvet ud da I tog det op?

 

Skrevet af DenIhærdige på 23-11-2015 10:02
min mening - ja det vil være enormt synd - ofrer dig nu, og du vil være enorm glad resten af "livet" - stol på det - gå nu igen med at gøre det rigtigt, første gang - Og nyd julen derefter

Men hvor meget vil man ofre på de 12 m2?

Dit forslag er jo at de graver 5 m3 materiale ud, fylder 5 m3 polystyren i, dernæst armering + varmeslanger og beton.

Selv hvis alt er lav-det-selv bliver det dyrt, og helt sikkert enormt arbejdskrævende.

Muligvis er det kun midlertidig pladsbehov, hvor der ikke er søgt om godkendelse.

Vi kender ikke den fulde historie.

 

 

Væggene er hulmursisolerede.

Fugt, ja.....sorte plamager som jeg mistænker for skimmel. Men igen betondæk og vægge er målt for fugt og det er tørt.
Nu har det stået "åbnet" i et par måneder og kælderlugten er stort set aftaget nu.

Rummet er og kan ikke godkendes til beboelse, men det er en del fa af huset nu. Vi har normalt soveværelse der. Rummet skal altid være en del af beboelsen, da resten af huset kun er 93m2

Min tanke er jo også, kan KAN det komme til at fungere uden at bryde dækket op?
Tænk fremad, en skønne dag skal huset sælges, og rum der bare ER ok godkendes ofte af køber når du husker at oplyse det til ejendomsmægleren, men et rum som har svampeangreb og fugt er huset usælgeligt. Jeg ved hvad jeg taler om. Regn på mertid og merpris og vurdér så der ud fra, hvad du vælger. Når du først er igang finder du hurtigt ud af, at det ikke er så vanskeligt endda😊

Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis