Emhætte i lavloftet køkken

Håber at der kommer en emhætte ekspert forbi her :-)

Er ved at lave køkken-alrum i en helårskolonihave. Køkkendelen ligger mod nyere ydermur, hvor hustagene er blevet forlænget og derfor er der ikke så højt til loftet, hvilket giver mig udfordringer i forhold til valg af emhætte.

Når bordplade er lagt har jeg ca. 110 cm fra kogeø (induktion) og op til loft.

Jeg ønsker en simpel konisk eller omvendt T-formet emhætte i farven sort, som er væghængt og med udtræk ud af væg (loft er ikke en mulighed). Jeg ønsker ikke en af de moderne skrå glas-polstrede sager. I det hele taget må den ikke være for stor i det mindre køkken.

Jeg ved at nederste del af emhætten skal placeres minimum 55 cm over kogeplade.

Nå, men når der skal være plads til skorsten og montering, så har jeg indtil nu kun været tæt på med modellen Elica LOL 60 cm, som ifølge mine beregninger sniger sig op på at skulle bruge 115 cm (altså ca 5 cm for meget).

Har I nogen bud eller forslag eller kan jeg på nogen måde 'hente/snyde' med de manglende cm?

På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du kigger på de emhætter står der at de kan gå fra f.eks. højde 630 mm  til 1130 Det betyder at der er 2 firkantede dækrør der går over hinanden. Det er ikke selve emhættens højde. Du kan smide det ene rør væk og dernæst oftest tilpasse det andet til lofts højde. Men du skal nærmest fysisk se emhætten for at danne dig en mening om det kan lade sig gøre med netop den påtænkte model.

Der er en bestemt højde for emhætter over gaskomfurer, men mener ikke det gælder for elkomfurer. Jjeg ser da mange emhætter der sidder parallelt med underkant overskabe. Og de kan være 45-48 cm fra komfur. Jeg er da ved at tro at det er den mest almindelige højde for den "omvendte T" eller udtræksemhætter.

Se her for et eksempel på en sort glas model, hvor selve emhættedelen kun er 354 mm  (et af billederne i link er en målskitse)

Jeg har selv noget lignende. Den er smart, suger godt, er nemt at rense og rengøre. Men de touch punkter er umulige at få øje på, når emhætten er slukket. Vi har simpelthen sat et lille klistermærke på hvor man tænder. Når der først er liv i den, lyser de op og så er der ikke noget problem. Så kan man leve med det, er den ok


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Mange tak for dit fine svar.

Det er også disse max og minumshøjder at jeg har kigget på. Se tegningen her:

http://www.koekken24.dk/elica-lol-sort-vaegemhaette-669-m-t-60-cm.html

Der forstår jeg det som at laveste højde er 622 mm til loft med udtræksløsning.

Har lige målt op igen - det vil efterlade mig med ca 470 mm ned til kogeø.

Måske på grænsen?

Mvh
De steder jeg har læst siger 55 cm fra kogeplade ved elkomfur og 65 cm ved gas :-(

Hvis du ser på målskitse på den du har link til, er den kun 294 mm til toppen af selve emhætten. Resten er bare pynterør som så giver  en mimum højde på 622 mm HVIS DU IKKE KLIPPER I DEM:

Så 294 mm + en 125 mm 90 gr bøjning så er du på vej ud af væggen på en højde på ca 450 mm til top af bøjning

så komfur på 90 + mellemrum 55 + emhætte 45 = 190 cm Så må du tilpasse pynterøret til dit skrå loft. Du har endda 2 stk at forsøge med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay - super. Jeg troede bare at man rent faktisk skulle bruge minimum den højde på rørene - men hvis det ikke skader at 'klippe' lidt af, så er det jo super :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis