Afkalkning af bådmotor - Volvo MD 11c

Hej.

Min indbordsmotor en Volvo Penta MD 11C løber varm efter ca 10 min. Den er ferskvandskølet og tror måske det er kølevands kanalerne der er stoppet.

Mit spørgsmål lyder. Kan jeg afkalke min motor med eddike syre eller andet der virker og ikke gør skade på motoren.

Er der nogen der har erfaring i dette.

Hilsen Alex

 

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vil ikke anbefale dig og begynde med syre af nogen art.

Er næsten sikker på det er imprelleren i vandpumpen der har det skidt. Her er et link til en partstegning af motoren: https://www.marinepartseurope.com/e...42230.aspx  Du kigger under cooling system og water pump. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Når den er ferskvandskølet, er det højst sansynligt enten din kølevandspumpe på ferskvandssiden, søvandskøleren til ferskvandet der er beskidt, eller søvandspumpen der er beskidt.

Det kan også være pga. du har for lidt væske i kølesystemet, så pumpen ikke har noget at trykke rundt, og deraf måske er blevet ødelagt.

 

Tak for de gode råd som jeg straks vil undersøge..
Er ny på denne slags forum men dejligt med nogen at spørge til råds, specielt når man er ikke ved meget om en motor og ingen penge har til en ny.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvor meget vand kommer der ud af din udstødning. ???
Kommer der kun et lille skvæt en gang imellem, er det sikkert impelleren.
Kommer der masser ud, er det sikkert på ferskvandsiden. Måske en stoppet veksler.
Hej Nitter, Steensen og autoole.
I lyder alle meget overbevidst om at det ikke er køle kanaler der er stoppet men højst sandsynlig en af de andre ting i nævner - Dermed udelukke i stoppet kølekanaler og en eller anden form for afkalkning eller hva..? ;-)
Jeg har nu prøvet og tjekket følgende...
Der kommer en pæn jævn strøm vand ud af udstødningen og impelleren er intakt.
Der er kølevand på motoren og pumpen snurrer fint.
Veksleren har jeg haft åbnet i den ene ende og kan ikke se nogen form for snavs eller tilstopninger men derimod fine og rene kobberrør.
Alex
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hmmmm Så prøv at kontrollere din termostat, for at se åingtemp, og evt hvor meget den åbner.
Skrevet af Alfix på 20-11-2015 11:29
Der er kølevand på motoren og pumpen snurrer fint.
Alex

Ja ok, men fik du samtidig kontrolleret at vandet cirkulere i motoren og ned gennem veksleren ? 

 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vil prøve at tjekke termostaten i morgen og hvis den åbner som den skal så cirkulerer vandet vel som det skal når sammenlagt de andre ting er i orden, eller hva ....?
Er der slet ikke nogen af jer der tror på stoppede kølekanaler i motoren og hvis ikke, så fortæl mig lige hvorfor. Måske bliver jeg lidt klogere...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen.
Jeg har arbejdet med motorer i ca 50 år, og må erkende at jeg aldrig har været ude for en motor som ikke kunne køle på grund af tilkalkede kølekanaler i blokken.
Dermed ikke sagt at det ikke kan finde sted, men det er "tiværtifal" ikke et af de første steder jeg vil lede.
Da du har masser af saltvand gennem systemet, ligger fejlen i at du får ikke ferskvandsiden kølet tilstrækkelig, og da jeg går ud fra at du kører med 50/50 vand/kølevæske, eller deromkring, så er hele ferskv. siden beskyttet.
Din termostat skal begynde at åbne ved 74/75 grader, og fuld åben ved 85/86 grader.
Mvh Ole
Tak for god forklaring Ole.
Jeg springer på motoren igen i morgen og vender sikkert tilbage med nye spørgsmål eller måske endda en løsning, håber jeg.
Mvh Alex
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis