Nyt træhus - økonomi, kostruktion, aktiv/passivhus, materialevalg etc.

Halløj alle sammen!

Jeg er tømrer, skal bruge noget at bo i, har kig på en grund og har ca. 600.000 til rådighed til byggeriet ex. grund - allerede nu kan jeg se folk tage sig til hovedet.

VVS og el skal selvfølgelig udføres af autoriserede, så vidt det er påkrævet (kan forhåbentlig finde en trikker, som vil lade mig trække kablerne selv etc.), så der er taget en god bid af kagen der - 1 bad + 1 køkken, alrum/stue + 1-2(3) værelser (nogen ideer om pris på "standard"-installation?)

For at holde det nede i pris vil jeg meget gerne undgå at skulle ofre penge på mekanisk ventilation og alle de andre udstyrsstykker i den retning, men omvendt skal isolering, vinduer og evt. dampspærre prioriteres og nu kommer det store spørgsmål, som kan få alt til at eksplodere:

HVAD siger I? Visionen er at det skal kunne varmes med 2 fyrfadslys og afværgelse af overophedning med udendørs solafskærmning til om sommeren = nærmest ingen omkostninger til opvarmning/afkøling af huset. Utopi?

Hvad er jeres erfaringer? Timberframe med let beklædning (åse vs spær, alternativt bærende/afstivende system)? Skelet? 1 plan? 1 1/2? Hvilken trælast/savværk er landets billigste? Isoleringstykkelser/materiale/anvendelse (ret væsentligt ved 500mm tykkelse), fugt, konstruktionsdetaljer, vinduer? Støbt dæk eller bjælkelag? Genbrugsmaterialer? ...og i så fald - Hvor og hvad?

Det bliver udover de 2 ovennævnte entrepriser et spørgsmål om materialer og anvendelse heraf. Kan dampspærren spares væk, og stadig holde byggeriet nede i pris, og oppe i isoleringsevnen, eller er disse konstruktioner af så eksotiske materialer, at det er komplet umuligt? (halm, hør, ler, muslingeskaller, papir etc.)

Længehus må næsten være givet, da vinkler, kelpartier og kviste er fordyrende elementer.

Alt inventar til underside af vask/armatur bliver genbrug/egenproduktion.

Folk med hang til laminat, eternit, polyestergulvtæpper, spånplade og plastikvinduer henvises venligst, men meget bestemt, til andetsteds i forummet - det kommer ikke til at ske her!

KOM AN! I er velkomne - diskuter, slås, argumenter og del jeres erfaringer og ideer - så er I søde!

På forhånd tak - også selvom i synes jeg er komplet idiot, og ude i et selvmordsprojekt!

 

Martin

 


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Halløj alle sammen! Jeg er tømrer, skal bruge... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af njord på 20-11-2015 18:28
Kønsløst..... Jeg vil egentligt hellere kalde det effektivt design :-)
Det er jo en måde at holde prisen nede at lave det enkelt. Fx uden knaster og spring.... Og også med en enkel indretning hvor dermogså spares på alt spild plads...

Men omvendt, med loft til kip er der gode muligheder for at lave hense på alle værelser. Enten til sove brug, eller opbevaring. Igen er det at tænke effektivt og udnytte volumen maksimalt.

De skrå lofter i stue / køkken giver en masse volumen til rummene og hjælper visuelt på at kompensere de få kvadratmeter.

Det er jo effektiv tænkning at udnytte det hele bedst muligt for også på den måde at holde bygge omkostningerne nede ;-)
Samtidigt vil det altid være fornuftigt, specielt med så kompakte byggerier, at indtænke udvidelses mulighederne allerede i konstruktions fasen.

Mvh Njord

 

Hvis der skal bygges "højt til loftet" i det hus [email protected] vil bygge nu:

Det skal lige nævnes, at også en indskudt etage (hems) koster lidt penge til materialer, samlet set. Regn på det, hvis det måtte være eller blive aktuelt i projektet.

@FiberSnedker, jeg går ud fra du har styr på dit byggebudget og finansieringen af dit samlede byggeri, enig ?

Der er en række regler om hemse jf. BR10, 3.3.1 om boligers indretning, stk. 8 (fra 1/1 2016 gælder BR15) som du bør være opmærksom på. Ikke fordi jeg tror du overskrider bebyggelsesprocenten nu, men blot så du er opmærksom på, at også hemse kan have betydning for bebyggelsesprocenten (ved eventuel senere udbygningsplaner som overdækket terrasse, garage/redskabsrum over en vis størrelse, eller yderligere beboelses-m2 !

Du kan, hvis du har interesse, også læse lidt HER om hemse, og her hvor også redningsåbninger, rumhøjde m.v. omtales, hvis den indskudte etage overstiger 4,5m2

NB: Mine opslag = min nysgerrighed ...
- Men husk, ikke alt du slår op holder stik - Udfør derfor selv dine egne kontroller.

 


Med nysgerrighed, vilje, gåpåmod, og ihærdighed bliver chancen større!

@thermik


Ja! Det er jo på sin plads med en update efter alt det sladder!

...og updaten går ud på at projektet strandede på finansieringen, som der desværre er så mange der oplever - det kan vi takke vores kære finanstilsyn for, som gladeligt giver en hånd med i udbredelsen af landsbydød.

Ifølge Finanstilsynets retningslinjer (og gældende lovgivning, om ikke andet, så i punkt 1), kan man låne op til 80% af boligens værdi som realkreditlån - Det var punkt 1... Det gælder hvis man køber et hus over 1mio., som ikke er omfattet af belliggenhed i den rådne banan, udkants-, vandkantsdanmark, eller hvad man nu vælger at kalde det, hvilket rigtigt mange gør, men det er her det bliver interessant, for hvis man nu har set sig varm på en billig bolig i en aktiv landsby med skole, hal, købmand, kro etc., så kan man hurtigt være mere på den, end med på den.

Ifølge Finanstilsynets 2 andre retningslinjer, så koster hvert af de 2 andre punkter nemlig hver især 20%, så hvis man f.eks. har kig på en bolig til under 750.000 udenfor de 4 store byer, falder realkreditdelen fra 80 til 40%, hvilket bankerne selvfølgelig er gladeligt behjælpelige med, formedelst et uanstændigt honorar. Effektivt betyder det at den månedlige ydelse for et hus i udkantsdanmark til f.eks. 600.000 overstiger den månedlige ydelse på et hus et godt stykke på den anden side af en million i de 4 store byer... I praksis betyder det at det er umuligt at sælge huse disse steder, for ingen vil finansiere dem rimeligt.

...så her strandede historien foreløbigt.


Mht. salgbarhed osv., så har jeg endnu ikke ladet mig overvælde af flertallet og det brugbare hus til kernefamilien - Det har jeg hverken behov for eller råd til. Når nu jeg finder noget lignende - en pæn størrelse grund med så mange nødvendige eksisterende tilslutninger som muligt, så bliver det et mindre hus, så der er rum i bebyggelsesprocenten til ordentligt hobbyrum/anneks også - med tiden. Om fremtidige ejere så evt. vil bytte om på status af de 2 bebyggelser, skal stå dem frit for. Jeg er stadig kun mig.



Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis