Afmontering af svinghjul på 5hk marstal motor

Hej LDS'er

Da jeg skal afmontere svinghjulet på min marstal motor, 5HK. Har jeg følgende spørgsmål:

1. Møtrikken som holder svinghjulet på plads, er det links gevind eller 'normalt' gevind. 

2. Når møtrikken skal skrues af, er der en smart måde at holde igen på svinghjulet så det ikke drejer med rundt, udover ren fysisk styrke? 

3. Når svinghjulet skal monteres igen, skal møtrikken så spændes med et hvis antal newton?

Håber i kan hjælpe. 

På forhånd tak.

Jakob

På forhånd tak / Best regards

Jakob Hvidt
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,
Normalt bruger man en slagnøgle på denne møtrik, det kræver ikke det store modhold.
Møtrik gevind H-V kan jeg ikke huske, men det kan normalt ses på stykke er er udenfor
møtrikken.
Slagnøglen har jeg, den kan du låne med dep.
Du kan ringe og spørge, Finn Ligaard Marstal motorfabrik tlf. 62531219
Han er meget flink og hjælpsom, så kan du få at vide om det er ret eller lings gevind.
En nøgle der passer på møtrikken, og et klap af på nøglen af en god stor hammer kræver heller ikke modhold.....

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for hjælpen.. Fik svinghjulet af monteret.

Jakob Hvidt
Hvilken metode brugte du så...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Jens
Jeg anvendte en en fastnøgle og slog et par gange med en hammer på fastnøglen, derefter gav møtrikken sig. Selve gevindet er standard, mod urets retning.

Jakob Hvidt

Hej alle
Et ældre indlæg, men vil blot fortælle vi har oprettet en Facebook gruppe der udelukkende beskæftiger sig med Marstal motorer. Tips og tricks. Køb og salg. Billeder og videoer. Nørder og amatører. Upload din manual og find en hvis du mangler. Hjælp os med at gøre gruppen interessant, spørg eller giv et svar til andre.
Gruppen er lavet for at samle den viden der er om disse gamle dansk producerede motorer.
Gruppen hedder "Marstal motorer"

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis