Radonspærre i gulv ved renovering

Hej LDS'ere

Jeg er igang med at etablere et nyt terrændæk i mit eksisterende hus, og bliver i tvivl om hvordan man opsætter en radonspærre. Den tænkte konstruktion er:
-Afrettet sand, herefter EPS, 10 cm beton, herefter 30mm eps sporplader til gulvvarme, 5mm lyddæmpende og så trægulv øverst.

Der skal lægges en dampspærre ovenpå betonen så vidt jeg kan forstå (da vi skal ha trægulv øverst), som skal hæftes ind under gulvpanelerne, men hvordan / hvor sætter man en radonspærre ?

På forhånd tak

Christian


"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Dit betonlag fungere som en radonsikring. Det eneste ekstra sikring der skal udføres er ved gennemføringer og op langs væggene Jeg kan vise en tegning senere hvis det er.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hold da op!!!
Jeg bukker mig i støvet og siger mange tusinde tak for din tid, viden og ikke mindst gennemførte tegning, som nu danner udgangspunkt for min konstruktion!

(Undskyld den sene tilbagemelding, var i det "nye" hus igår og flytte jord hele aftenen...)

/Christian

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
Hej Igen

Jeg har på baggrund af din tegning fundet frem til følgende:
http://www.danalim.dk/produktkatalog/byggeri/fugemasser-proff/tagtaet-543/

http://shop.bygma.dk/shop/murfolie-35-cm-10963p.html

Har du to min til at "kvalitetssikre" mine ideer ?

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
Jeg var hos en ung mand der har samme opgave. Et hus fra 1960`rne alle indv. vægge pillet ud, støbt nye sokler for skillevægge, afsluttende med leca blokke. Jeg ser 2 problemer Sokkel ved ydermur er ikke helt jævn. Der er delvis mange "knotter" og så er der nogle elrør der er hugget lidt ind i sokkel, og ført ud ved rionet. Og så: der hvor gulvvarmeslanger er samlet og går op til fordeler rør, ønsker VVs ikke at der støbes ind imellem alle rørene. Så der er frit udsyn ned til isolering.
Når man spærrer for radon på langt de fleste steder, vil der så ikke komme en højere koncentration op der hvor der huller.
Det skal siges at huset er beliggende imellem Herning og Holstebro. Ikke at det giver anledning til andre regler, men det er i den landsdel der er mindst risiko for Radon.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg håber at jeg må komme med en bemærkning midt i jeres diskussion:

Når der trænger radon op, så er det fordi der eventuelt er lidt undertryk i huset. Derved trækkes der lidt luft op fra hulrum under gulvet - som så altså kan indeholde lidt radon.
Hvis du lukker ½-delen af hullerne, så vil der kun sive cirka halvt så meget op i din lejlighed. Fordi størrelsen af hullerne bestemmer hvor meget der kan sive op. Hvis du lukker 90 % af hullerne, så siver der kun 90% op. Jo mere du tætner, jo bedre. Det er helt sikkert.

Grunden til at der overhovedet siver lidt luft OP ? - Ja det er fordi vinden skaber lidt undertryk når den suser rundt om dit hus - og der siver lidt luft ud af sprækkerne.

For at belyse det på en anden måde, så er der en anden løsning, hvor man laver undertryk under huset - det kaldes et radon-sug. Hvis der er undertryk under gulvet / under hele huset, så vil der sive lidt luft NED fra din bolig i eventuelle huller - og dermed ingen radon i huset. Men det kræver vist en lille luftpumpe, og hvis den så "står af" en dag, så virker det jo ikke - så det er sikkert klogt, bare at tætne så meget som muligt.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Spændende tråd og tak for debat :-). Hvad hvis man skal igang med samme projekt, men støber ovenpå eksisternde betondæk og ikke kan komme ned til fundament, men støber op af indvendige leca blokke som står ovenpå fundament. Giver det så overhovedet at lave øvelsen med radonsikring op af væg? 
Bygningskonstruktør skrev den 19-11-2015 00:16:54

Har lige hurtigt bikset en tegning sammen til dig, som ligger som PDF.

Hilsen Martin

 Spændende tråd og tak for debat :-). Hvad hvis man skal igang med samme projekt, men støber ovenpå eksisternde betondæk og ikke kan komme ned til fundament, men støber op af indvendige leca blokke som står ovenpå fundament. Giver det så overhovedet at lave øvelsen med radonsikring op af væg? 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis