Regnvand til drikkevand?

Sagen i hovedtræk:

Jeg har en nedgravet palletank som er forbundet til tagrenden. Inden vandet når tanken render det igennem to filtre; et til blade og større legemer og et finfilter som oprindeligt er beregnet til et akvariefilter.

Mit spørgsmål lyder: Kan man uden problemer drikke regnvand såfremt det bliver kogt inden? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det må vel komme an på en prøve...

Dog synes jeg ikke tanken virker tiltalende, der er jo gode chancer for at det indeholder div. fugleklatter mv.
Jeg ved ikke om evt fugle influenza kan koges væk?


Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke umagen værd og smager ikke godt.
Til toiletskyl og vaskemaskine (og evt havevanding) er det super, ellers ikke.

MvH,

Bent.

Skrevet af Frank Chr. på 16-11-2015 21:12
Det er vist at spille russisk roulette med helbredet. Regnvand fra taget kan indeholde den sejlivet C. botulinum bakterie som kan klare 120 celsius grader i op til 20 min.
PS.
Også kendt som pølseforgiftning, giftstoffet som bakterien udvikler er også det primære lammelsesmiddel i botox.

Der samler sig fulgelort skidt og møj på dit tag, det bliver så skyldet ned næste gang det regner.
At koge vandet vil selvfølgelig tage de værste bakterier (salmonella) men desværre ikke alle. Du nedbryder heller ikke alle kemiske stoffer der kom flyvende (dieselpartikler, glyphosater, mv.).
At koge vandet er bestemt ikke umagen værd. Du skal ca. bruge 380 MJ (svarende til 108 kWh) til at bringe 1 m3 af dit regnvand i kog.

Regnvand er fint til havevanding, lokumsskyld og evtl. tøjvask - Hvis du skal "fylde tanken op" med drikkevand, skal du have en tilbageløbssikring iht DS 1717. Tilløb over luftspalt anbefales.

Mjølner skrev den 20-11-2015 10:52:47

Der samler sig fulgelort skidt og møj på dit tag, det bliver så skyldet ned næste gang det regner.
At koge vandet vil selvfølgelig tage de værste bakterier (salmonella) men desværre ikke alle. Du nedbryder heller ikke alle kemiske stoffer der kom flyvende (dieselpartikler, glyphosater, mv.).
At koge vandet er bestemt ikke umagen værd. Du skal ca. bruge 380 MJ (svarende til 108 kWh) til at bringe 1 m3 af dit regnvand i kog.

Regnvand er fint til havevanding, lokumsskyld og evtl. tøjvask - Hvis du skal "fylde tanken op" med drikkevand, skal du have en tilbageløbssikring iht DS 1717. Tilløb over luftspalt anbefales.

Det kommer nu an på hvordan man gør det.
De fleste rigtige pumpe eller husvandværk i dag, er indrettet på en sådan måde, at der automatisk skiftes til drikkevandsforsyning, hvis regnvandstanken skulle være tom.
F.eks. den her:
http://www.regnvandstanken.dk/produ...k-bfk-eco/
Den er så indrettet med en cisterne, ,som på et toilet, hvor der tages vand fra, i tilfælde af en tom tank.
Pumpen overholder kravet om det frie gab på 20 mm.
En tilbageløbsikring vil ikke have nogen værdi, da der aldrig vil være kontakt mellem regnvand og drikkevand.


Regnvand er en ressource, ikke et problem.

http://www.regnvandstanken.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis