Bolig renovering - Hvilken rækkefølge?

Hej alle sammen.

Vi skal til sommer starte med at renovere vores nyindkøbte hus.

 

Vi skal have totalrenoveret 1 salen, og have lagt et nyt tag på. Vi kan dog kun få lov til en til ad gangen. (Banken vil se det bliver lavet ordentligt)

Hvilken er det bedst at starte med?

1 salen skal rives helt ned, dvs nye vægge, gulve, isolering, el osv.

Ift. taget, der skal det gamle tag ned, der skal lægges nyt undertag og tegltag efterfølgende.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal der "kun" nyt tegl på huset, incl nyt undertag og lægter, ingen ekstra isolering ingen nye kviste, ingen nye vinduer?
Hvis det er så lidt der skal laves udvendigt, tror jeg da jeg ville starte her....

MVH Njord
Det er da langt det letteste at efterisolere udvendigt. Så øger du blot spærrenes tykkelse med den manglende plads og husker naturligvis undertaget inden du monterer lægter og tag.
På denne måde mister du ikke indvendigt rum. Men kan nøjes med at flytte de skillerum der skal flyttes osv.
Tag vinduerne sætter du naturligvis i mens du laver taget... Og åbner indefra når du skal lave det indvendige.
Kviste griber lidt mere ind i det indre og bliver altid et mix af udvendig og udvendigt arbejde.

MVH Njord
Det skal siges at det er et 1,5 plans hus, der når det engang er færdig renoveret, skal haveloft til kip.
Det har en taghældning på ca 60grader hvis det har noget at sige.
Det var et stejlt tag. men betyder ikke noget :-)
Blot skal du lægge isoleringen ud mellem bjælkerne i hele tagets højde når du laver det udvendige.... Så er der klar til at blive forskallet indvendigt og sat gips plus dampspærre op. Mange vil nok lægge dampspærren ind på bjælkelaget og så lav en 50mm installationsvæg / loft hvor du kan trække diverse kabler osv uden at bryde dampspærren. men er lidt mere krævende end at "nøjes" med at have forskallingen direkte på spærene og gis direkte her.

MVH Njord
Når ombygningen er så omfattende er det muligt der kommer krav om blowdoortest af de renoverede bygningsdele, hvilket vil sige at dampspærren skal være ultratæt, for at kunne passere testen, og dermed slipper I ikke for den indvendige påforing til installationer, for ellers er der for mange gennembrydninger af dampspærren. Blowdoortest eller ej, så er det en rigtig dårlig ide at isolere ud i "fuld tykkelse", medmindre dampspærren er fuldstændig tæt, da dugpunktet flyttes ind i konstruktionen, og fugt vil fortætte, inden det slipper ud, hvis spærren er mangelfuld.

Der er flere måder at lave det på, fra dampspærren indvendigt på spærene og påforing indenunder igen, hvilket vil stjæle lidt/noget plads, til at flytte dampspærren ud på udvendig side af spæret, så halvdelen af spæret er synligt, når det står færdigt, hvilket giver rigtig god plads, men er mere besværligt, og kræver yderligere opbygning af tagkonstruktionen, for at opnå ønsket isoleringstykkelse.

Husk underlag og membraner, hvor i gennembryder dampspærren.

Hvis det ikke er muligt at få dampspærren så tæt, som den burde være, kan det være værd at overveje alternative isoleringsmaterialer, da mineraluld kan føre til uønsket skimmelvækst i store lagtykkelser, da fortættet fugt kun svært eller slet ikke kan slippe ud. Her har f.eks. papir bedre egenskaber, da det kan absorbere og afgive fugten, uden at påvirke tilstødende materialer.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis