Opløse sprittusch på gevir

Hej alle,

Jeg har købt et gevir, som tidligere er anvendt som fødselsdagskort, dvs. der er skrevet med sprittusch på bagsiden. Det skal bruges til dekoration, hvorfor jeg godt kunne tænke mig at få det fjernet. Jeg går ud fra, at teksten har stået på geviret i flere år.

Er der nogen kloge mennesker som ved, hvordan jeg fjerner sprittusch og undgår skade på geviret?


// Mikael...
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lav en prøve med en vatpind fugtet med renset benzin eller acetone. Virker det ikke er næste niveau at prøve med Nitromors, også påført med forsigtighed. Sidste niveau er mekanisk (altså slibepapir eller lignenden).
Alle versionerne kan medføre en blegning af geviret. Patinaen kan genskabes ved at gnide området med skallen fra en kastanie, der brunfarver det. Ellers må man i gang med en vatpind og lidt narvsværte eller evt. bejdse. 

Charlotte - det er kun på 'stængerne'.

// Mikael...
Sprit til at aftørre sprittusch med og derefter pulverkaffe til indfarvning. For at opnå et "naturligt" udseende påføres mest i centrum af stængerne og der kan slibes med ultrafint slibepapir på kanterne og i sprossespidserne, hvor der naturligt vil være slid og stængerne derfor er lysere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis