projekt kajak

hej!

jeg har købt mig et kajak projekt.. og nu er det så at jeg har brug for lidt hjælp til lige at være sikker på at det der er min plan.. det også er det rigtige / bedste at gøre

kajakken er en glasfiber "hobby" kajak og den har nogle skader rundt omkring..og har en usandsynlig grim "finish" i form af afføringsbrun maling der er smidt på og løber og ser forfærdeligt ud. den er dog tæt og der er ingen problemer i bunden af den (ud over det kosmetiske)

det der er min umiddelbare plan er at slibe hele møget ned gøre den helt glat og de steder hvor der er skader, udbedre dem med noget epoxyspartel. Derefter male det hele med epoxyprimer og slutte det af med 2-komponent polyurethan

umiddelbart har jeg tænkt mig at tage i biltema at købe det hele... da det jeg syntes jeg kan læse er at det er ganske udemærket produkter til en billigere pris

håber der er nogle erfaringsrige folk derude der lige kan komme med nogle fifs og om det idet hele taget er den rigtige indgangsvinkel -eller der er en der er smartere

tak skal i ha


Daniel
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du beslutter behandlingen frem til færdiggørelsen, så find lige ud af hvad båden er malet med. Er det noget en-komponent, der måske kan opløses af det du smører oven på, eller er det noget uopløseligt to-komponent.
Ved reparation af skrammer og skader, skal du ned til den rene glasfiber.
For god ordens skyld: Du kan såmænd roligt nøjes med at bruge ukomplicerede en-komponent produkter af et anerkendt fabrikat for både. De holder ganske udmærket og er nemmere at reparere, hvis du skulle få en skramme.

Finnband
tak for svaret finn ... min intention var sådan set at slibe hele kajakken ned til glasfiberen.. for på den måde at komme uden om hvad det nu end er for noget maling der er brugt tidligere...(sandsynligvis 1-komponent) og for på den måde at kunne se 100% alle "småskader" der måtte være gemt under malingen nu... det er muligt at det bliver et for omfattende projekt.. har ikke prøvet at skulle slive ned til glasfiber før...men har tænkt mig at prøve et af de steder der allgevel skal slibes helt ned pga glasfiber rep der er synlig.

Daniel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
er det 100% sikkert at malign med 2 komponent oven på 1 komponent resulterer i noget forfærdeligt.. eller er det en mulighed at det ikke er et problem.. så man vilel kunne prøve et lille område for lige at se hvordan produkterne reagere ?.. eller er det helt dumt

Daniel
Nej, det er ikke 100% sikkert. Du ved jo ikke, hvad det brune faktisk er. Prøv gerne med noget to-komponent, hvis det er en (betalbar) mulighed.
Under alle omstændigheder er vedhæftningen dog ikke bedre end det inderste lag.

Finnband
tak igen Finn ... jeg har kikket lidt rundt.. og det kunne måske være en ide at jeg holde mig til 1 komponent ting fra Jotun.. det kan også godt betales... og det er vel et "anerkendt fabrikat for både" som du nævnte tidligere...
så slibe til glat.. ikke nødvendigvis helt til glasfiber hvor der ikke er glasfiberskader... noget spartel til de små skrammer (kan vel godt være 2 komponent hvis det skulle være.. det må gerne holde)
og så grunde med noget primer og derefter topcoat -begge 1K .. lyder det fornuftigt ?

der er sgu så mange forskelige navne for ting.. gelcoat, topcoat.. jeg er i tvivl om hvor mange lag forskellige ting det skal have og i hvilken rækkefølge.. og hvad der er det yderste lag... er primer inderst og topcoat yderst nok/rigtigt ?

Daniel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jotuns produkter er mig bekendt glimrende.
Hvad der er forskellen på de forskellige produkter er det nok nemmest at du googler dig til.

Jeg malede for nogle år siden en 18 fods sejlbåd. Den var dybrød og det skulle den blive ved med at være.
Først affedtede jeg gelcoaten grundigt og sleb den med en excentersliber. Så udspartlede jeg huller og skrammer med epoxy-spartel.
Derefter grundmalede jeg med Internationals Prekote iblandet lidt af af færdigfarven og sluttede med 3 lag af Internationals Toplac. Mellem hvert lag en let slibning. Hvert lag færdigfarve strøg jeg på med en malepude i vandrette strøg så de små striber flød sammen. Grunder og færdigfarve er begge en-komponent.
Toplac står meget blank. Et lag klar lak til sidst er unødvendigt af hensyn til glansen men kan måske være godt at "slide" på.
Noget helt tilsvarende kan utvivlsomt laves med produkter fra f.eks. Hempel og Jotun.
Arbejdet blev lavet en sommermåned med båden stående ude på græsplænen.

Finnband
helt perfekt Finn.. 1000 tak for hjælpen

Daniel
sidder lige og kikker rundt på forummet... der er en der skriver at 1 komp produkter ikke er noget værd fordi det ikke er vandtæt ... er det rigtigt ?!

Daniel
Hej her i snak om kajak.
Daniel - du kan bruge finnbands opskrift.
Kort sagt: Slibe til fast bund // spartle // slibe // lak i et par omgange.

En kajak ligger ikke i vandet så lang tid ad gangen, så en en-komp lak er udmærket, hvis den er beregnet til båd eller lignende udendørs brug.
At enkomponet ikke er vandtæt lyder lidt underligt - og lidt ligemeget hvis det skulle være rigtigt - din kajak er jo vandtæt i forvejen. Efter brug, kommer den op at tørre et sted - så skulle der komme lidt fugt ind i glasfiberen, så tørrer det jo ud igen.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
tak for svar Ellida super at få bekræftet med lidt flere stemmer at det der efterhånden er blevet min plan også er det rigtige at gøre .. det ville være så forfærdeligt irriterende at bruge lang tid på forarbejdet og slibe/spartle og så smøre noget forkert på der ikke kunne klare arbejdet og skulle starte forfra.

Daniel
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også