Hvilken beskyttelsesgas (Yara vs Aga vs Air Liquide)?

Hej,

Jeg har købt et MIG/MAG svejseværk og skal til at investere i min første flaske med beskyttelsesgas til alm sort jern (Argon/CO2 mix.). Jeg svejser kun på hobbybasis og har brug for det mest fleksible system/leverandør. Det som nok har betydning for mig er, om man kan bytte en flaske i weekenden et sted hvis man akut er i gang med et projekt.

Jeg var hos Randers Industriservice - de ville have 3000 kr + moms for en 10l flaske. Er det virkelig så dyrt? Anyhow, hvilken leverandør vil i anbefale, som giver de bedste betingelser, fleksibilitet, billig (samt forhandler med weekendåbent) osv? Eller er de alle sammen ens?

Mvh Lucas


When the going gets tough, the tough get going.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja prisen er desværre lidt pebrede, du får nok svært ved at finde et sted hvor du kan bytte i weekenden.
Jeg tror det er ligegyldig med hvilket fabrikat du vælger, der er mere om netop din lokale forhandler er nem at have med at gøre.
Vær også sikker på når du får priser på flasker, at det er incl indhold.

Alternativt kan du købe her, men flasken kan så også kun byttes der.
men 2199 foren 20 kg flaske med indhold, og incl moms.
(jeg har købt en 20 kg argon der)
https://svejsevaerk.dk/shop/co2-bla...-205p.html


Vi prøver igen, i morgen --
At bytte i weekenden kan nok blive svært. Hvis du har en kuffertvægt, kan du hurtig finde ud af hvor meget gas der er tilbage (Taravægten stå på flasken).

Nogen bytter kun "deres egne fasker".
pas på med at købe brugte flasker - rids i hvert fald i malingen - nogen er gamle ildslukkere og du vil have det svært ved at få dem byttet.

Jeg bruger FK svejseudstyr i Ishøj når jeg har tabt gnisten. De har et AGA-Linde depot.
tal med Buerhausa de har åbent i ve-kend og så vidt jeg ved har de også gasarter til forskellige formål men en 10 l holder nu længe til hobby .Der findes også vagtordninger hos værktøjs handlere

PEK

 

Hej.

Uden jeg vil rode mig ud i for mange øretæver, da jeg ikke har megen erfaring, men dog nogen, så har Harald Nyborg flasker  til køb og ombytning til fornuftige priser, men det er   blevet bøvlet at være hobbysvejser, så jeg er gået over til pinde til daglig brug, og jeg gider ikke lave biler mere.

mvh


 varmetossen

Jeg mener ikke du kan købe en co2 flaske i harald nyborg længere, og dengang man kunne skulle den ombyttes ved det gasselskab flasken var fra.
Man kan jo købe en  engangs til reserve, hvis man vil være sikker på at kunne svejse i weekenden selv om flasken løber tom. (det kræver så et manometer også)

http://www.primusdanmark.dk/co2-gasflaske-950-ml-p-517.html


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg er kommet i langt større vanskeligheder nu! Jeg har lavet min research og har fundet ud af, at jeg skal have en gas med reduceret CO2. Det skal være 95% Argon og 5% CO2 eller 90% Argon, 5% CO2 og 5% O2. Både Air Liquide, AGA og Yara har nogle der minder om den sammensætning. Sammensætningen er ideel hvis man skal lave tyndpladesvejs op til ca 5mm gods. Min problem er, at ingen af de 3 udbydere har denn blanding som ejerflaske men kun som LEJEflaske - og det bliver hundedyrt i længden da jeg ikke bruger så meget. Så er der nogen som véd hvad jeg kan gøre? Hos Air Liquide hedder den Teral22 eller Teral, hos AGA hedder den Corgon 3 eller 5 og hos Yara hedder den Secure8. Inden nogle giver gode råd: Jeg vil IKKE have en 100% CO2 og jeg vil IKKE have en 82% Argon + 18% CO2 :-). Er meget interesseret i hvad der kan lade sig gøre. Helst ikke større end 20 liter.

Lucas

When the going gets tough, the tough get going.
Det giver en masse varme, hvis du svejser med næsten ren argon, så du risikere at få en meget større varmezone, hvis det eks er pladearbejde på biler vil jeg ikke mene det er godt at bruge.

Jeg bruger ren co2 på min svejser, det virker fint for mig, jeg bruger den kun til tyndpladesvejsning..


Det er hundedyrt at leje en flaske, jeg spurgte til en 20 kg argon, flaskelejen vil koste kr. 5,64 + moms per døgn. der var hos Air Liquide Danmark A/S.

Vi prøver igen, i morgen --

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/11848' class='af-profile-link'>bikemaniac</a> på 29-11-2015 20:37
Jeg er kommet i langt større vanskeligheder nu! Jeg har lavet min research og har fundet ud af, at jeg skal have en gas med reduceret CO2. Det skal være 95% Argon og 5% CO2 eller 90% Argon, 5% CO2 og 5% O2. Både Air Liquide, AGA og Yara har nogle der minder om den sammensætning. Sammensætningen er ideel hvis man skal lave tyndpladesvejs op til ca 5mm gods. Min problem er, at ingen af de 3 udbydere har denn blanding som ejerflaske men kun som LEJEflaske - og det bliver hundedyrt i længden da jeg ikke bruger så meget. Så er der nogen som véd hvad jeg kan gøre? Hos Air Liquide hedder den Teral22 eller Teral, hos AGA hedder den Corgon 3 eller 5 og hos Yara hedder den Secure8. Inden nogle giver gode råd: Jeg vil IKKE have en 100% CO2 og jeg vil IKKE have en 82% Argon + 18% CO2 :-). Er meget interesseret i hvad der kan lade sig gøre. Helst ikke større end 20 liter.

Lucas


Det er fordi den blanding ikke er ret brugt, og kan heller ikke forstå hvad du vil med den
Hvis du laver pladearbejde op til 5 mm fx biler og lign. Vil jeg anbefale ren CO2, og en 0,6 eller 0,8 mm massiv tråd.
Hvis du arbejder i tykkere gods skal du nok over i en 82/18% blanding, og 0,8 mm+ tråd, eller en pulverfyldt rørtråd.

Du skal have en ejer flaske, leje flaskerne er oftest med CVR nummer og de koster en del årligt at leje. Ejer flaskerne er fra ca 2500 + moms og opefter.
Jeg har set Albee flasker på DBA med indbygget manometer til en ca 2500 kr og det er jo ikke så galt..
Det med st få den byttet i weekenden går nok ikke, med mindre du vil betale et større gebyr
Men man lærer hurtigt at aflæse manometeret og kende sit forbrug, så er den ved at være Tom kan man bytte den om fredagen.. I en 200 bar 10L flaske er der ca 2 til 2.5 times svejsetid, så der er til en del

Håber mit svar er brugbart, ellers spørger du bare løs

De bedste hilsner Emil 

Vær opmærksom på at indholdet ikke kan aflæses på manometeret, hvis det drejer sig om ren co2, den holder samme tryk (afhængig at temperatur) til sidste dråbe af flydende co2 er fordampet.
Men du kan veje flasken...


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også