Væg bag tapet - hvad er det?

Er i gang med at fjerne gammel tapet og er kommet til et sted på væggen hvor den ser anderledes ud end resten. Har kun lige fjernet et lille område, men kan forestille mig at den ser sådan ud på den sidste meter af væggen. Nogen der kan fortælle mig hvad det er? Det til venstre.

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner væggen har været maler sort engang, også senere cremehvid, og derefter tapet Er du i tvivl om det er svamp? for det ser ikke sådan ud.
Svamp er det ikke. Var mere interesseret i at vide hvad slags materiale det er i forhold til at bore m. m. Fandt det underligt at det kun er den sidste meter af væggen.
Fik spurgt en nabo og han nævnte at der vist i sin havde været brændeovn. Så muligvis er det brandsikring??
Da bygningen er fra 1926, tænker jeg nu om det så kan være noget med asbest i?? :-(
Bor et 5mm hul i det, og se hvad der kommer ud af støv. Så burde du nemt kunne vurdere hvad det er for et materiale, ud fra støvet og hårheden på materialet.
Mit bud er koks, da de så vidt jeg ved blev brugt omkring skorstene netop som brandsikring.
https://www.bolius.dk/indvendige-vaegge-af-koks-18951/
Lad mig gisne med:
Det ligner noget sort primer, der blev malet på væggen en gang, før det grå før det gulnede cremehvide, før tapet.
Det ligner ikke en slaggebeton (Det som bolius fejlagtig kalder koks). Dem har jeg selv. Det vil være op mod et vådrum.

Også herfra: bor et 10mm hul på 10 mm dybde.
Asbest?
Asbest i en smørmembran / maling vil asbesten udgøre et meget stærkt lag. Det ligner det ikke. Asbest i mørtel/puds bag en ovn kan forekomme, for at give dem ekstra styrke til kunne klare temperatursvingningerne.

og når vi nu er ved at skramme folk:
Sådan noget gammelt gråt maling, er en advarsel for bly.

Hej, jeg er ved at købe en lejlighed hvor væggen matcher. Fandt I ud af hvad årsagen til den mørke farve var


Vh. Michelle 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også