Problemer med gulv foran badeværelse

Hej,

Jeg har problemer med mit gulv foran badeværelset. Vi bor i en "københavner"-lejlighed, med et lillebitte badeværelse og følgende bruser over håndvasken. Der kommer, trods forsigtighed, nemt vand på gulvet foran badeværelset, særligt fordi det drypper ned fra døren. Vi bader med lukket dør, med badeforhæng og med aftørring straks efter bad. Der er i gangen lagt "pergo"-parket ovenpå det oprindelige plankelag. Ved indflytning skiftede jeg et par vandskadede parket-ruder, og konstaterede der, at der var en gammel vandskade i plankegulvet, hvorfor der nu var savet ud og hul direkte ned til indskuddet. Her satte jeg en tilpasset prop i hullet, og lagde en vandtæt membran over plankerne inden jeg lagde nye ruder.

Da plankegulvets stand er ukendt, har jeg ikke lyst til at pille hele parketgulvet af i gangen, da det er en andelslejlighed-

Membranen er limet fast, og kørt godt af væggene. Dette lader til at holde fint, men der kan stadigvæk komme fugt ned mellem de enkelte laminatstokke. Dette får stokkene til at svulme op, og de brækker løs, hvilket giver grobund for mere fugt, svamp i limlaget mellem laminatlagene. Før sommeren skiftede jeg derfor igen de problematiske ruder, og forøgede bredden på silikonefugen op mod dørtrinet (flisebeklædt) til 2 cm for at give mere "buffer". Jeg fyldte to-komponent-epoxylim i alle limsamlingerne mellem pladerne, og lakerede gulvet med "le tonqinois" - den kraftigste lak jeg kunne finde. Alligevel er der nu igen kommet fugt imellem stavene, og de er begyndt at svulme op. Mit gæt er, at varmen i gulvet i badeværelset under badning har en uheldig indflydelse, men det er svært at gøre noget ved.

 

Jeg har ikke megen lyst til at skifte ruder igen. De samme ruder kan ikke fås længere, og jeg har kun et par enkelte ruder tilbage fra et lykketræf i genbyg. Jeg forestiller mig derfor at lægge en vandtæt plade over pergopladerne, fx. aluminium, kobber eller stål og lime det fast og lakere metallet. Men dette har jeg ingen erfaring med.

 

Er der nogen der erfaringer med en god løsning på dette problem - og evt. forslag til hvilket materiale (er det bedre med en stiv stålplade eller en blødere kobberplade) og hvordan det limes effektivt fast?

 

På forhånd tak for svar.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg formoder du har bruseforhænget foran døren og at det kan nå gulvet, så vandet ikke plasker ned ad døren.
Jeg ville helt klart gå efter, at vandet som løber ned ad bruseforhænget ikke kan komme i kontakt med døren.
Den første indskydelse er en vinkel, der lægges på gulvet foran døren, - måske 10 cm høj og 10 cm dyb og lidt bredere end døren, vinklen når så op bag forhænget og den leder vandet ind i rummet væk fra døren.

Jeg er klar over den beskedne plads, men mon ikke der lige kan stå sådan en vinkel i hjørnet, som så lægges foran døren før bruseforhænget trækkes for.

Der kan købes billige alu-profiler i eks Jem&Fix (bruges ved taginddækning og lign.), som man lige kunne teste med. To selvklæbende gummilister (eks det som bruges ved vinduer, få kroner pr meter) på fladen mod gulvet, så det slutter rimeligt tæt. Og så måske lidt til at tyngde ned med, så den lægger lidt fast.
Det kan laves for 50-100kr, - virker det så kan det evt udskiftes med en rustfri profil, som kan have tyngden i sig selv.

Helt grundlæggende mener jeg, at du bare er nødt til at holde vandet inde i badeværelset, - andet kan kun være det næstbedste.
læg et billed af det omtalt på her
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej igen

Tak for jeres svar.

jetdirect - jeg tager billeder i morgen, når jeg har bedre lys.

djaydjay: Det er egentligt ikke en dårlig løsning du her kommer med, men det er ikke stående vand/sprøjt fra badeværelset der er problemet: Ja, vi har badeforhæng, der går godt ned under døren, og jeg har ikke indtryk af at meget kommer igennem stoffet. Et komplet vandtæt vinyl ville give for mange problemer med skimmel når det blev skubbet til side. Især efter vi skulle udskifte vores - larmende, men kraftige udsugning med foreningens lydløse fællesudsugning, der suger konstant men mindre kraftigt.

Som sagt er det gamle pergo-plader, og erstatningspladerne, som jeg har lagt i hjørnet er fra et gammel gulv taget op af genbyg. Pladerne er 3-lags-finer, med 4mm tykke parketstave som øverste lag. Ved optagning har mange af dem fået et "knæk", og limen er mindre end optimal. Det vil sige, at deres evne til at slutte tæt til underlag og til hinanden er meget lille. Der skal altså ikke meget bevægelse for at de løsner sig.
Som nævnt kan pladerne ikke skaffes længere, og jeg er helst ikke interesseret i at skifte hele parketgulvet i fordelingsgangen, alternativt at give mig i kast med at restaurere et plankegulv, som jeg ved mindst skal have et par planker udskiftet (for her har der, ved en tidligere lejer, været vandskade.

Mit eget gæt er, at det primært er sæson-fugten der sætter gang i værket. Det optræder nemlig altid (3. gang skift i løbet af 6 år) med efterårets komme. Som i mange københavner-lejligheder er badeværelset sat ind lige overfor hoveddøren. Altså mødes kold træk fra opgangen med den varme em fra badeværelset, der så fortætter.

Da jeg ikke har oplevet problemer med stående vand, selv ikke ved børnenes vandpjaskeri, i sommeren eller når vinteren er rigtig kold, gætter jeg derfor på dette.
Derfor vil jeg gerne have en massiv plade, der nedsænket i et-eller-anden-form for stabil, udflydende lim/masse effektivt lukker af for kontakt med dampen, med efterfølgende opsprængning af stokkene, og som også vil holde stokkene "trykket ned". A la en stænkplade bag komfuret, blot på gulvet.

Spændt på at høre yderligere tanker,
mvh
Henrik
Tak for hjælpen, jeg lukker tråden her.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også