Bjælke i døråbning

Kære jer.

Jeg kan se at der er sat en ret tynd træbjælke ind over en døråbning i en bærende væg i min lejlighed. Jeg kunne godt tænke mig at sætte en jernbjælke H-jern i i stedet.

1. Jeg vil høre hvad jeg skal sætte af til verderlaget. Er 20 cm nok for at være på den sikre side eller er man ude mindre eller større stykke? Ved godt det kommer an på beregninger, men hvis jeg skal være på den sikre side?

2. Skal der være noget under vederlaget. En metalplade eller kan jeg godt lægge H-bjælken direkte på mustenen e?

3. Bruger jeg cement til at støbe H-bjæken fast på på vederlaget og og over bjælken? Eller er det andet materiale som egner sig bedre til dette?

På forhånd tak. 

 

 

 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej og velkommen til.
For det 1. hvorfor vil du udskifte den gamle bjælke? Hvis ikke den fejler noget, er der ingen grund til at skifte den. Med mindre du er blevet gjort opmærksom på at den skal bære en hvis effekt, men er underdimentioneret dertil. Hvilket kræver en beregning.

og hvorfor vælge et HEB jern, det virker meget overkill. Et helt alm ståltegl burde sagtens kunne gøre jobbet. Men igen, det kræver lige du fortæller lidt mere om det hele, og grunden til udskiftning, før vi kan komme med de rette svar.
Stålregler har ikke nogen særlig styrke til det formål. Men kan du fortælle hvilken bredde døren har nu, og hvad bredde den ender på efter de + 15 cm. Og ja 20 cm vederlag er nok, og den kan mures ind

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det kun er det, så kan du bare nøjes med at ligge et ståltegl ind. Der er igen grund til at ligge et HEB eller IPE jern ind. De kan fåes i mange størrelser, så der er helt sikkert et der passer til dit nye dørhul også. Og du kan nøjes med kun at skulle slå ganske få sten ud, også ligge den ind, i noget mørtel.
@ev elmand:

Dørhullet er 50 cm bredt på nuværende tidspunkt. Jeg kunne godt tænke mig at udvide dette til 65 cm. Kan en stålregel bruges her eller skal jeg bruge en H bjælke?

@Illisher:

Ja, men der kommer ne ingeinør ud og skal bekræfte at det kan holde, så jeg kan sende ansøgningen afsted til kommunen. Så jeg kører lidt den anden vej rundt. Men det er simpelthen fordi jeg synes 6000,- er mange penge for beregninger og derfor hellere vil være på den sikre side og smide en H bjælke i. Men igen, hvis jeg kan nøjes med to stålregler, så er det klart at foretrække.
Annonce

Ens tålregle er noget du bruger til at bygge gipsvægge med Et ståltegl er noget du bruger som overligger, når du har vindueshuller eller dørhuller.
Det er det mest almendelige at bruge, har aldrig set noget bruge HEB eller IPE jern, over en døråbning. Men der findes da sikker steder hvor det er gjort. Kan sige at hvis du fik en mure ud til at gøre arbejdet, ville han ligge et ståltegl op, uden tøven. Det kræver selvfølgelig at der er nogle skifter over, men det går jeg næsten ud fra der er, når det er et dørhul vi snakker om   For som du siger, så ligger der kun en tynd træbjælke nu.
Men hvis du alligevel får en ingeniør ud og kigge på det, så kan du jo tage den der fra.

 

Ja, men der kommer ne ingeinør ud og skal bekræfte at det kan holde, så jeg kan sende ansøgningen afsted til kommunen. Så jeg kører lidt den anden vej rundt. Men det er simpelthen fordi jeg synes 6000,- er mange penge for beregninger og derfor hellere vil være på den sikre side og smide en H bjælke i. Men igen, hvis jeg kan nøjes med to stålregler, så er det klart at foretrække.

Mærkelig tilgang...beregning er den samme om han skal lave den før eller efter, med mindre du selvfølgelig regner med at han kan "se" at bjælke og vederlag har kapacitet nok! Så burde han jo også kunne "se" det før du begynder at lægge stål op, alternativt risikere du jo at han siger der skal en større dimension op, eller at muren den hviler af på lige skal forstærkes lidt. Uanset hvad skal din ingeniør vel lave en eller anden form for dokumentation - og derved stille en form for garenti gennem sin forsikring. Nu er det jo bare en lille udvidelse af en lille døråbning, så problemet er nok ikke så stort, men hele ideologien bag ikke at lave det fornødne forarbejde ordentligt, det er for slap en tilgang.

 

 

 


 Certificeret Statiker

Du skal bare ligge en murstens overligger over det smalle hul. Det er det samme som bliver kaldt ståltegl. Og man anbefaler et vederlag som på 1/1 sten i hver side.. Så din skal bestå af 5sten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Illisher: Min fejl :-) Og ja du har nok ret i forhold til mureren.

Ingenioeren: Det er lige præcis tanken.

Ev Elmand: Tror jeg smider H bjælken op, for at være på den sikre side. :-)

Hvor tyk er væggen?

Husk at overholde bygningsreglementet.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis