"Langsomme vandrør"

Vi har to toiletter i vores hus.Det ene er "100 år" om at fylde cisternen.Jeg har tjekket slangen fra gulvet og til cisternen,den er OK. Det må være rørledningen i gulvet,som er ca 6-7 M lang! Kan den mon være fyldt med kalk? Huset er ca 50 år gammelt og da vi købte det,havde det v æret beboet af en enke i godt 10 år.Hun var næsten aldrig hjemme,så der har muligvis ikke været vandforbrug på den rørstrækning,da hun jo havde det andet og større badeværelse. Rørene starter i min kælder,så hvis jeg skilte dem ad i den ene ende i kælderen;hvad skulle der så til for at få det renset?? Hvad kan jeg selv gøre??


prip

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I en sund installation betyder 6-7 m rørlængde ikke ret meget. Det er knæk, bøjninger, ventiler, der betyder noget for trykfald.

Inden du skyller hele rørsystemet: Tjek lige først:

Få ledningen til lokummet det rigtige tryk? eller er den "påsat" med et T stykke et eller andet sted hvor vandet bare fiser forbi og nærmest skaber undertryk? Er rørene intakte eller er der noget bøjet, bulet mv.?

og så arbejd baglæns fra tap til stikledning for at finde snavs:

Hvad med selveste svømmerventil og mekanikken i cisternen? Her fordamper jo noget og efterlader kalk, jern mv. Endvidere kan der være noget snavs, der danner en prop lige ved ventilsædet. Kommer der en "ordentlig stråle, når du tager svømmerventilen af? Hvis nej: skild det af, gør det rent (eddikesyre).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis du skruer slangen af toilettet, og sætter en spand under, er der så tryk på, når du åbner for vandet?

Der sidder (i hvert fald på nogle toiletter) et filter lige efter tilslutningsslangen. Har du tjekket om det er stoppet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis