Hulmål til trappe

Hej. Er i gang med at renovere min tilbygning og skal i den forbindelse have en trappe op til 1. sal.

Jeg har en Lofthøjde på 247,5cm og en Etagehøjde der hedder 275cm.

Har en plan om at trappehullet skal cære 1m bredt. Men hvor langt ska det være for at kunne få en fornuftig trappe at gå på? Påtænker det skal være en kvartsvingstrappe med en bredde på 80-100cm. Trappen må heller ikke være brede nede ved svinget, så den skal ligesom dreje med det samme fra det nederste trin, håber i forstår hva jeg mener?

Mvh
Philip

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du selv bygge trappen inkl. trin & vanger, eller køber du en færdig trappe, som du "bare" selv vil montere?

Hvor stejlt skal trappen være?
Skal det være en lodret stige eller 10 % rampe?
Et "normalt" trappetrin er 200h 230 lang; 180 / 260 er mere bekvem.
Lav en skizze med en opstald. Du skal som minimum have en parallel over trinforkant med 2250 mm fri højde.
Normalt vil man lave hullet til en kvartsvingtrappe lige så stor som trappens sidste lange led. Ellers få du sådan en 300-500 repos, til at samle skrald.
Følg linket her - det går til erhverhsskolernes trappebog: http://www.hfb.dk/fileadmin/templates/hfb/dokumenter/Oversigtsstof/Trapper_-_Lars_Nicolai_Bock.pdf

...eller læs i afhandlingen her (som jeg havde skrevet inden jeg fandt på at søge efter bogen! )

efter gammel tømrer/snedkerskik regner man med en skridt længde på 61-63cm... folk er blevet højere gennem årene, og dermed større benlængde, så det er nok bedre at nærme sig 63, end 61 - måske endda lidt over. Dette skal omsættes til 2 stigninger og 1 grund, hvilket vil sige eksempelvis 19+25+19=63=skridtlængde - passer det med dit behov? Etagehøjde: 275 ...vi prøver med 19. 275:19=14,47. Det går jo ikke! Hele trin tak, så derfor: 275:15=18,33. Vi prøver den lige i trappeformlen: 63-(2x18,33)=26,33, hvilket så vil svare til din grund, altså afstanden fra forkant trin til forkant trin (trinene er normalt dybere, da de går udover hinanden for at tilgodese stødtrin etc.)

En god trappe vil som regel være min. 90cm bred - under det vil den betegnes som køkken- eller bagtrappe.

Grunden måles i ganglinjen, hvilken normalt afsættes 45cm fra håndlisten/forvangen af trappen, og vil derfor normalt indbefatte en kvartcirkel og et eller 2 lige løb, afhængigt af hvorhenne på trappen man vælger at placere svinget - sidder det helt i bunden, eller helt i toppen, vil der kun være 1 lige løb, hvorimod man vil have 2, hvis svinget placeres midt på trappen.

Hvis de mål man har fået ud af formlen ser ud til at kunne passe nogenlunde i trapperummet, starter optegningen, og ellers må man regne om - dog skal man helst ikke overskride 21+21+21 (45°), da trappen så bliver meget stejl.

Herefter bestemmes hvor mange skæve trin man ønsker - det er som regel altid et ulige antal, og 7 er et godt udgangspunkt; det giver en jævn gang i trappen. 5 giver et meget brat sving, og 9 er bedre end 7, fordi trinene og gangen bliver mere ensartet.

Det midterste af de skæve trin placeres over hjørnet på trappen, altså der hvor de 2 bagvanger mødes, og trinet ender i enten en søjle eller hovedstykket på trappen ved forvangerne. Dermed er der 3 skæve trin (forudsat man har bestemt sig for 7) ned ad det ene løb, og det samme op ad det øverste.

Hvis ikke man allerede har taget frihøjden over trappen i betragtning i forhold til stigningen på trappen, så er det sidste chance nu - der skal måske ændres på størrelse og antal af grunde og stigninger, for at få det til at gå op (61-63cm).

Er alt i orden, så fortsætter vi. Find først ud af hvor langt dit kvartsving er (cirkeludsnittet i ganglinjen - for det meste midt i trappeløbet, men altid 45cm fra ydersiden af forvangen). Dette kan variere alt efter hvilken radius man bestemmer sig for på hovedstykket (ved hjørnestolpe = +0), og dette trækkes fra resten af løbet (længden af grundene x antal) - her skal man så bestemme sig for, hvor meget der ligger over eller under svinget.

Når ganglinjen er fastlagt, og man har kontrolleret at trappen ikke kolliderer med døre, bærende elementer el. lign, og udvekslinger i bjælkelaget, samt evt. durhcsicht og andre vandrette vanger er på plads, er det på tide enten at ringe til fabrikanten, eller gå i gang med opsnøring - man har i al fald basis til at vide hvordan det omkringliggende skal udføres. Husk at alle mål altid skal tages/afsættes ud fra ret vinkel/vater/lod MEGET præcist, hvis det skal komme til at passe - alle skævheder i vægge, gulv og etageadskillelse skal være redegjort for, inden produktion.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Skal selvfølgelig huske at sige at der kan være forhold, som har ændret sig - det er tæt ved 5 år siden hammeren var i hånden sidst - prof altså, og svendebrevet er heller ikke helt nyt længere, så tjek lige op på lovgivningen. Bortset fra det, så er det noget med min. gelænderhøjde på selve trappen på 90, og vandret gelænder på 100cm. der må ikke være over 12 cm mellem balustre eller langsgående vanger, da børn så kan få hovedet i klemme.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Det var da lige til en skulder klap til Fibersnedker.

Til Philip: Du kan faktisk ikke dreje med det samme. Så opnår du ikke nogen pladsbesparelse med svinget. Den vil jo "lande" på gulvet ca. 0,5 m før i rummet end hvis det havde været en ligeløbstrappe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker og bukker Erik (...har ingen af delene )

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis