håndrundsav kontra dyksav.

Sidste gang jeg skar med min gamle håndrundsav begyndte den at lege "stjerne kaster" ud fra kullene, foruden den ramte et søm, som resulterede i at klingen nu er færdig... så den er godt og vel på vej til de evige jagtmarker. 

Så melder spørgsmålet sig om en ny. Jeg bruger den mest til at skære plader op med, inden de bliver skåret rene på bordrundsaven, og til det er en dyksav jo lige det jeg skal bruge.

Men ind imellem kan det jo være praktisk feks at skulle spidse en pæl eller skære smig og her er det så at dyksaven komme i problemer eller hvad? 

Jeg har lavet en føreskinne til min håndrundsav af en lægte og en x-finer plade, og den fungerer ganske fint, jeg er godt klar over jeg skal lave en ny, til en ny sav, men skal det afholde mig fra at købe dyksav eller en traditionel håndrundsav ?  

Hilsen den tvivlende 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Siden jeg fik en dyksav, har mine andre to rundsave stået og samlet støv.
Den er jo genial til plader, jeg købte en 3 meter føreskinne her i år, noget nemmere end at samle de 1,4 m skinner. (bruger den 99% af tiden på matriklen, så transport af den lange skinne er ikke et problem.)

Men vil du ikke købe føreskinnerne, men bruge en hjemmelavet, så køb en almindelig rundsav.
Dyksaven har jo så også den begrænsning, at den kun har en skæredybte på 55mm (min Makita)
(festool laver en med 75mm skæredybde, men den koster "kassen"  )

Til spidsning af pæle mv. bruger jeg min aku stiksav, den klare snildt at snitte 100mm i tykkelsen.

Til savning i tykke materialer med stiksaven, kan jeg varmt anbefale de klinger her, de er lidt tykkere og laver et pænt lige snit.

 

dorchdanola-netbutik.dk/product/fes...fsg5-2621/

 

 


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg bruger stort set aldrig dykfunktionen på min Festool dyksav. Stod jeg og skulle købe en ny i dag, ville jeg kigge på Festools nye HK55 sav. Det er en hybrid mellem en dyksav og en rundsav, og har nogle smarte finesser.

https://www.festool.dk/Produkter/Pages/Product-Detail.aspx?pid=574678&name=Rundsav-HK-55-EBQ-Plus-FSK420


Med venlig hilsen

Anders

Festool er særdeles lækre maskiner, men mine "skotske gener" forbyder mig altså at betale så meget for en rundsav.
Jeg tror det ender med en gammeldags håndholdt rundsav, i den lidt bedre ende... mit lokale byggemarked havde en Makita (kan ikke huske hvad den hed) nedsat fra 1200,- til 300,- fordi kassen var i slået stykker (og den fylder jo bare op i skabet), så jeg tror jeg ryger på den.

Så skal jeg jo bare bygge mig en ny skinne, men der har jeg alle stumperne på "lager" 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Henrik

Lyder meget billig slå til, mht. til den sav. ( Jow pap er da også dyrt undskyld ku' nu ikke lade være )

Held og lykke med den nye.

Du bruger da din lille båndsav til det grove, ( og giv dig nu tid ingen stress & jag ) det er jo ingen altertavle der skal bankes ned i jorden vel?

Go' weekend.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Ha ha, du har da ret Jan... jeg har vist ikke helt vænnet mig til at jeg er blevet ejer af en fin lille båndsav.

Jeg har indtil videre kun brugt den til nogle små udskæringer af tynd x finer plade, men den kan vel også bruges til andre, lidt større ting 

Jeg har tidligere brugt rundsaven stillet på 45 grader, når der skulle spidses 75x75 pæle... det er nemt og hurtigt, bare 4 snit og vupti så er den ged barberet...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Godt du er tilfreds med båndsaven, jeg havde jo ikke plads endsige brug for den, så godt den har fået et goft hjem.

Den' er jo også fortrinsvis til små opgaver, det grove må du lave på anden vis, hvilket du jo også gør kan jeg se.

Har du fundet nogle klinger?

Min båndsav har skåret i 2" egeplanker det gik fint, ikke så hurtigt som de helt store, men godt nok til mit brug, har jo oceaner af tid.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Ja, jeg har fundet klinger hos Conrad  men har ikke købt nogen endnu. Jeg venter til jeg har en lidt større bestilling, regner med at der skal købes lidt julegaver til familen der

Jeg har heller ikke fået bygget et bord til den endnu, da jeg stadig er lidt i vildrede om hvordan jeg skal "omrokere" min plads... Så ind til videre står den på en kasse, og kan så tages frem når den skal bruges


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis