Træk i skorsten

Hej,

Jeg har en skorsten på 12 m hvor jeg lige har installeret isokern Ø150. Nu har jeg tilsluttet min brændeovn og jeg synes det virker som om er et utrolig meget træk i min skorsten - flammerne er meget urolige selv når jeg har skruet helt ned for lufttilførslen. 

Vores hus er med kælder, så der er vel omkring 8 meter skorsten over brændeovnstilslutningen. Mit spørgsmål er nu om det vil kunne betale sig at installere en trækstabilisator i kælderen? Hvis jeg åbner inspektionslemmen i kælderen bliver flammerne nemlig meget roligere. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal da helt sikkert have en trækstabilisator monteret enten over røgrøret på skorstenen (muligvis lidt bøvlet - nu der er isokern i skorstenen) eller på røgrøret.
Ps. Der er jo heller ingen grund til at lukke alt den dejlige varme ud af skorstenen.
Jo det kan man godt men det er ikke optimalt og mht. til placering over røgrørets tilslutning, så er forklaringen simpel:
Trækstabilisatoren lukker falsk luft ind i skorstenen for at reducere undertrykket (trækket), og da det er undertrykket der åbner trækstabilisatoren, må trykket over trækstabilisatoren nødvendigvis være højere.
Måler du undertrykket hele vejen fra skorstenspiben og ned til bunden af skorstenen, vil du se at undertrykket stiger jo længere du kommer ned i skorstenen, for så at falde lige ud for trækstabilisatoren.
Da den luft trækstabilisatoren lukker ind i skorstenen danner noget turbulens, er undertrykket (trækket) ikke helt stabilt lige under trækstabilisatoren, og derfor anbefaler man 30-50 cm. afstand ned til røgrøret.
Sætter man ikke trækstabilisatoren i selve skorstenen, men derimod på røgrøret, gælder egentlig det samme, man bør have mindst 30-50 cm. røgrør mellem trækstabilisator og kedel.
Ps. Og så er der jo også en evt. brandfare at tage hensyn til i kælderen.

Teorien hedder venturi og kan give nogle sjove oplevelser - altså hvis man monterer under røgrøret.  https://en.wikipedia.org/wiki/Venturi_effect

Spændende. Men man kan jo justere træk stabilisatorer (http://www.hedestoker.dk/roegroer-traekstabilisator.html) og jeg kunne vel justere den ind således at når jeg åbner lågen til brændeovnen så kommer der ikke røg ud i stuen? Med hensyn til placeringen i kælderen, vil det klart være lettest, den er ikke i nærheden af brændbart materiale og jeg vil få en "automatisk" udluftning i kælderen
Annonce
Så også lige denne her http://www.hedestoker.dk/content/PDF/Dragex_tr%C3%A6kstabilisator_datablad.pdf

Jeps du kan indregulere trækstabilisatoren (og det er faktisk også meningen). Trækstabilisatoren betragtes som et åbent ildsted - derfor skal kælderen være godkendt og opfylde de brandtekniske krav.
Det betyder i sidste ende at det er din skorstensfejer som godkender din kælder og om han synes placeringen er en god ide.

Ok, tak for svaret. Jeg drøfter det med ham
..lige en Ups herfra - Nej du kan ikke installerer trækstabilisatoren i kælderen - det skal være i samme rum som kedlen - netop fordi luften skal tages fra samme rum/lufttryk.
Mange tak for det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis