Alu-skinner og LED bånd

Hej,

Jeg susler med at få sat LED bånd op i køkkenet under overskabene i min lejlighed i Spanien. Men i Spanien taler man om kravet til alu-skinnen dvs jo større effekt på båndet jo større alu-skinne for at køle LEDs. For eksempel for en LED bånd med 800lumen/m skal man bruge nogle store alu-skinner, ellers er der ingen garanti. Det virker jo egentlig fornuftigt nok!

Det er noget jeg aldrig har set nævnt i Danmark. Er det en forglemmelse eller bare iver efter at sælge?

Mit andet spørgsmål er om 800 lumen/m er overdrevet som hovedbelysning?

Glæder mig til at høre jeres mening!

APKS
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er LED jo netop kendetegnet ved at de ikke bliver varme. Så jeg kan ikke se noget formål med at lave den ekstra køling. Jeg vil tro at den du kigger på bruger ca. 12 W pr meter. Og det bliver altså kun lunkent.

Og dem der fastsætter regler i sikkerheds styrelsen har ikke noget at de kan sælge. Så på den måde er det ikke glemt af salgsiver. Mon ikke du har set under regler for halogen spots.
I gamle dage gav en 40W mat glødepære typisk 470 lumen. Så det det du vil lave det svarer til en 40w pære pr. 80 cm. Det vil jeg da mene giver godt lys.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 11-11-2015 22:41

Nu er LED jo netop kendetegnet ved at de ikke bliver varme. Så jeg kan ikke se noget formål med at lave den ekstra køling. Jeg vil tro at den du kigger på bruger ca. 12 W pr meter. Og det bliver altså kun lunkent.

Og dem der fastsætter regler i sikkerheds styrelsen har ikke noget at de kan sælge. Så på den måde er det ikke glemt af salgsiver. Mon ikke du har set under regler for halogen spots.
I gamle dage gav en 40W mat glødepære typisk 470 lumen. Så det det du vil lave det svarer til en 40w pære pr. 80 cm. Det vil jeg da mene giver godt lys.

LED bliver ikke varme??????? De bliver da monstervarme. Jeg har ført brændt fingrene på en G4 stift LED, godtnok på køleprofilen...

Så jo, LED bliver monster varm, det er bare ikke på samme måde som ved glødepærer.

Så skal jeg have lidt af skolepenge tilbage. Jeg er så naiv at jeg tror at Watt og udstrækning har noget med varme at gøre.  Så hvis det hele er en meter lang og kun bruger 12 W (hvilket er typisk med den lysstyrke) regner jeg ikke med at der kommer nogen særlig varmeudvikling.
Jeg har også brændt mig men det er da på halogen f.eks.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
EV, i stedet for:
"Nu er LED jo netop kendetegnet ved at de ikke bliver varme."
skulle du nok have skrevet:
"Nu er LED jo netop kendetegnet ved at de ikke bliver SÆRLIG varme."

Men ellers er jeg enig i dine betragtninger, 12 W/m er ikke ret meget.

De aluskinner jeg har set fungerer mere som diffusorer, hvilket ikke er en dårlig ide.
F.eks.: http://detled.dk/138-alu-lister-for-led-band

MvH,

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis