Ny indenbords til maxi77

Hej

Jeg skal starte med at sige, at jeg er helt grøn på sejlerfronten, men har nu besluttet, at jeg vil prøve kræfter med det. Derfor har jeg og en gruppe venner besluttet os for at købe en Maxi77 i Sverige. Båden er fin - virkelig velholdt. Det store minus er motorerne: der medfølger både en påhængsmotor - Johnson 5hk 2 takts, som skal have ny impeller, og en original indenbords Volvo Penta 4 takts, benzin med 7 hk. Påhængsmotoren bliver ikke noget problem at få lavet.

Men det store spørgsmål er indenbordsmotoren - sælgeren, som virker meget reel, har sagt at den har taget havvand ind. Der er stadig kompression, men den kræver en totalrenovering vil han mene. Måske en udskiftning. På Den Blå Avis kan jeg se, at man kan købe totalrenoverede indenbordsmotorer for 8-9000 kr. Eksempelvis denne: http://www.dba.dk/motor-marstal-6-hk-benzi/id-1009877827/  Men kan man sætte en sådan motor i en maxi77? Det skal siges, at der er masser af plads i motorrummet, og at den nuværende motor er installeret med Volvo Penta sejldrev i fin stand. Så pladsmæssigt, tror jeg ikke det er et problem, men hvad med motorophæng osv.? Der er også en ny Farymann diesel motor på DBA: http://www.dba.dk/diesel-motor-farymann-7-hk/id-1006997296/ . Samme spørgsmål - er det realistisk at installere en sådan?

På forhånd tusind tak for hjælpen!


Mads
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal måske lige tilføje, at da vi er nogle værre landkrabber, vil vi gerne have begge dele: altså påhæng og indenbords for en sikkerhedsskyld;-)

Mads
Hej og velkommen.

med en Maxi 77 vil jeg ikke investere i en udskiftning af indenbordsmotoren. Men nøjes med at reparere påhængsmotoren eller anskaffe en nyere.
Du har nu et sejldrev og det passe med en Volvo motor, og sikkert ikke ret menge andre...
Du kan ikke bruge en Marstal hertil, en er bygget til skrue aksel.
Fra ny var der mange Maxi77 der slet ikke havde indenbordsmotor og det er OK at "nøjes" med en påhængsmotor til den.

MVH Njord

MVH Njord
Hej igen
Tusind tak for svar! Jeg har et andet spørgsmål - kan man sætte en elmotor til det eksisterende sejldrev? Jeg ved godt, at der selvfølgelig er køling med impeller osv, som så skulle tages ud, men kan det lade sig gøre? Jeg har fundet en 4Kw elmotor med tilbehør til 1500Dollars (uden batterier). Det er mange penge at ofre, men en motor uden vedligehold, ville jo være fantastisk.

Mads

Ja det skulle der vel ikke være noget i vejen for, men motorens o/m skal jo passe til gearing/propel.
Det kræver jo også en god stor batteribank, og hvordan vil du oplade den?
desuden skal der jo være en hastighedsregulering til motoren....

Billigste nemmeste metode er nok, at købe en ny firetakts påhængsmotor....


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Du kunne jo prøve at få et tilbud på at få renoveret den indenbords ved et motorrenoveringsfirma, ikke et bådfirma, men få undersøgt om den er tæret op først, eller finde en brugt, som passer på drevet. Ved man hvorfor der kom vand i den.?


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Zahles.
Jeg kan se på dit postnummer at du er et stykke fra 9220, ellers kunne du levere motoren ved mig, så vil jeg undersøge den og finde ud af hvad der er galt, og give dig et tilbud på rep.
Skal den ikke laves, koster det kun gratis.
Bare lidt hjælp.
Tak for svar. Er der nogen som kender de præcise data for det specifikke sejldrev (vp50s). Så vidt jeg har fundet frem til, kører motoren (mb2) med 1000-5000rpm. En elmotor kører med de samme hastigheder, så umiddelbart er der måske ikke brug for gearing. Man kan købe et komplet sæt, med motor (5kw), motorstyring, frem og bak kontakt osv for 5000dkr (skal sendes fra USA). Jeg regner med at det vil kræve en 200AH batteri bank (48v). Den vejer ca. 120kg i alt. En sådan bank koster omkring 5-6000kr, men så er det også LifePo4. Opladning sker i havn, men motoren lader også, når den er slukke og bliver trukket for sejl. Ift. den nuværende motor, kan jeg ikke finde nogle til salg, men har fundet en mand som har renoveret 12 af samme type. Han bor i Nakskov, så tak for tilbuddet autoole, men jeg prøver Nakskov først.

Mads
Hej. Hvis du ikke allerede har fundet løsningen på dit motor problem er vi et fynsk firma som laver el motor løsninger til sejlbåde og vi søger nogle stykker som skal udskifte deres motor. Vi tilbyder lige nu systemerne til kostpris da vi gerne vil have vores motor systemer ud på markedet. Hvis det skulle have din interesse kan jeg kontaktes på mail [email protected]

Per Westergaard Skov
Bygger el drevne motor systemer til sejlbåde/både op til 20 KW.

Hej Zahles,
Efter det jeg kan læse fra din beskrivelse af motoren er denne en Volvo Penta MB2/50S.
Grundmotoren er en 8 Hk Honda påhængsmotor ombygget til sejlbådsdrev , problemet med denne motor er udstøds-manifolden den tærer og kølevandet kan så finde vej ind i motoren.
Jeg mener at C&G Marine i Ishøj stadig kan levere nye udstødnings-manifolde til disse motorer samt renoverer disse motorer med nye manifolde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis