At skabe overtryk i lejlighed for at undgå at røgluft trænger ind

Hej alle

Jeg bor til leje i en lejlighed. Underboen storryger indenfor og det trænger op til os. Vi bor på 3. sal i et relativt åbent område hvor vi mærker vinden meget når det blæser. Hvis vinduerne alle er lukkede så trænger der langsomt røglugt ind, og det samme sker hvis det er vindstille, uanset om vinduerne er åbne. Hvis et vindue på læsiden er åbent, trænger der hurtigt røglugt ind, vel pga. undertryk. Hvis et vindue på vindsiden er åbent, er luften ren og behagelig i lejligheden, vel pga. overtryk. Jeg har læst vidt og bredt på nettet, og har konkluderet at den enkleste måde at undgå indtrængende røgluft er at have konstant overtryk i lejligheden, så den dårlige luft ikke bliver suget ind.

Nu er der jo lige den detalje at vi bor i Danmark og at det er november måned, med vinteren på vej, så at altid have et åbent vindue er ikke en rigtig god løsning. Desuden virker det ikke når det er vindstille, om man skal hele tiden være opmærksom på vindretningen så man har vinduet åbent på den rigtige side. Det er mildest talt irriterende, og det er et konstant arbejde med at holde øje med det, når jeg burde kunne slappe af derhjemme. Derfor har jeg kigger på luft/luft varmepumper. Jeg tænker at jeg kunne tage et vindue ud, eller bare have det stående helt åbent, og så sætte en træplade i vinduesrammen, og montere en varmepumpe i træpladen. Jeg forestiller mig at jeg dermed kunne skabe overtryk uden at der bliver koldt. Desværre skal der jo til en varmepumpe, ud over den mindre del som normalt monteres på væggen indendørs, også være en stor kasse udenfor, og den kan jeg ikke se at jeg kan slippe afsted med at montere. Jeg har ikke kunnet finde en luft/luft varmepumpe hvor det hele er bygget sammen i én enhed som jeg ville kunne montere i en træplade. Jeg har derfor prøvet at se på varmeblæsere. Sådan en stor industriel varmeblæser ville jeg måske nok kunne montere i en træplade og fuge rundt om for at gøre det tæt. Der er en stor hylde i vindueskarmen til at tage vægten, så den ville ikke behøve at hænge i træpladen som sådan. Er der nogen som har et forslag til sådan en løsning, eller viden om hvor meget der skal til for at være sikker på at få det ønskede overtryk? Jeg ved ikke hvor meget airflow der skal til for at skabe det ønskede overtryk, eller hvad der svarer til det airflow som vinden normalt skaber. Jeg spekulerer også på om det overhovedet vil virke når den skiftende vindretning gør at den vil sidde på læsiden noget af tiden (måske vil undertrykket på læsiden gøre at der ikke kan blæses luft ordentlig ind fra den side). Eller hvor meget effekt der skal til for at kunne holde indblæsningsluft på min. ca. 13 grader (hvilket jeg vurderer er den nedre smertegrænse) selv når det er rigtig koldt udenfor.

Det skal siges at jeg også har overvejet at fuge alle tænkelige steder, men det ville være en meget stor opgave som måske/måske ikke ville virke. Jeg har taget de mest oplagte steder: Forseglet en gammel ventilationsrist i loftet af køkkenet som ikke længere var i brug, og fuget omridset i tre små døre i forskellige rum ud til skunken. Det har hjulpet noget at forsejle ventilationsristen, men problemet er der stadig. Før var der nogle gange en meget skarp røglugt i køkkenet som om man stod ved siden af en som røg. Nu er det mere sådan en sødlig, ulækker lugt, som ikke er lige så skarp. Jeg vurderer at den primære kilde er omme bag køkkenskabe/køleskab/opvaskemaskine, hvor der er ført rør gennem mustensvæggen (og måske også andre huller/åbninger som jeg ikke kan se), og har overvejet at fylde op med ekspansionsskum derinde, men det er ikke en triviel opgave at komme til, og jeg ville derfor ikke helt kunne se hvad jeg lavede derinde, og jeg kan jo ikke rigtig pille køkkenet ud i min lejelejlighed for at komme til.

Jeg har ikke mulighed for at flytte, og at få min underbo til at lufte bedre ud eller holde op med at ryge i eget hjem er en tabt kamp på forhånd. Rygere føler sig så forfulgt i forvejen at de stejler fuldstændig hvis nogen prøver at påvirke deres rygning i eget hjem, så det har jeg slet ikke lyst til at give mig i kast med. Jeg har allerede været i kontakt med udlejningsfirmaet, som er langsomme til at reagere, og ikke har det store engagement i at løse problemet. Måske er det bare heller ikke muligt for dem at gøre det store.

Hvis der er nogen som kan hjælpe med løsningsforslag til at skabe overtryk, eller andre løsninger som jeg ikke selv har tænkt på, vil de være så utroligt velkomne 

 

Eksempel på varmepumpe med den store kasse:

http://www.jemogfix.dk/Varmepumper__3751/Qlima-Varmepumpe-SC-3325_9043923

Eksempel på varmeblæser:

http://www.jemogfix.dk/Blaeser-solpaneler__1899/Industri-varmeblaeser_9022687

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!

De varmepumper du sigter til, recirkulerer luften. Det er altså ikke frisk luft de blæser ind i rummet.
Du må sætte en almindelig ventilator i, som skal blæse ind istedet for som normalt at suge ud af rummet.
Jeg føler virkelig med dig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hejsa..
De fleste der oplevet det du gør, får røg ind via udsugningskanaler, enten i køkken eller bad.. er det problemet kan du montere en ventilatorgår der så du er sikker på af flow går den rigtige vej.. Ofte er der ingen ventilator i de gamle udsug, så det er termikken der trækker luft rundt, og hvis det er tilfældet, kan det være at luften blæser ind til dig ???
Mvh Jan
Det har jeg skam også tænkt på, og har mangle gange været henne ved de forskellige steder for at snuse, men uden at finde lugten ved emhætte eller udsugning på badeværelse. Jeg fandt til gengæld lugten ved den gamle ventilationskanal som nu er grundigt forseglet med en glasfiberplade monteret med silikonelim. Der er dermed sug på alle resterende ventilationesåbninger, men faktisk tror jeg bare at de gør problemet værre ved at skabe undertryk når de kører. Det er et relativt kompliceret problem at spore sig ind på, da faktorer som spiller ind inkluderer vindretning, vindstyrke, utætheder ved dørkamre, gulvlister, og rørgennemføringer i vægge, ventilationskanaler, trykforhold, hvilke døre som er lukkede, om underboen overhovedet er hjemme, osv osv. Men jeg er dog nu ret sikker på at det ikke er de ønskede åbninger i lejligheden som røgen kommer ind af.

Senest har jeg sat en 12 cm blæser til at blæse ned bag ved køleskabet, hvilket virker rigtig godt under nogle forhold (den kører lige nu), men slet ikke under andre forhold. Det siger mig at problemet, i hvert fald delvist, er indsivende luft der omme fra.

Mine løsningsmodeller er jo lige nu at fylde op med fugeskum bag køkkensoklen og ved rørgennemføringer, og/eller montere en varmeblæser til at hive luft ind udefra og dermed skabe overtryk. Jeg håber virkelig at nogen kan bidrage med idéer, anbefalinger eller erfaringer i den forbindelse.
Det er ikke sjovt at være gidsel i eget hjem - især ikke hvis man nærmest er nødt til at leve i en plasticpose blot for at blive fri for naborøg der siver ind i ens eget hjem.
For mig og se har du to muligheder (med mindre du får naboen til at kvitte tobakken). 1. Som en foreslår omvendt ventilation - at skabe overtryk (lige som Blower-door test). 2. Eller ventilation af lejligheden ud gennem badevær. efter behov.
Ps. Sidstnævnte kunne du måske også foreslå naboen, hvis du forklare hvor plaget du er af røggener.
Annonce
Det er ikke sjovt at være gidsel i eget hjem - især ikke hvis man nærmest er nødt til at leve i en plasticpose blot for at blive fri for naborøg der siver ind i ens eget hjem.
For mig og se har du to muligheder (med mindre du får naboen til at kvitte tobakken). 1. Som en foreslår omvendt ventilation - at skabe overtryk (lige som Blower-door test). 2. Eller ventilation af lejligheden ud gennem badevær. efter behov.
Ps. Sidstnævnte kunne du måske også foreslå naboen, hvis du forklare hvor plaget du er af røggener.
Hovsa to ens kommentar (slette funktion virker vist ikke) Nå men det er jo heldigvis gratis. ;-)
Udsugning virker som sagt overhovedet ikke, da det bare suger mere røg ind gennem sprækkerne.

Ja, overtryk er nok bedste løsning. Så er det bare lige at høre fra nogen som har råd i den forbindelse.
som nævnt før: gennemgå de bygningsmæssige kanaler. Hvordan ser det ud? Er udsugning fra dit bad og køkken tilsluttet helt tæt? Er der tilbagestrømssikringer (sommerfuleventiler)?
En knallert i et vindueshul (varmepumpe) nytter igenting, den er ren recirkulation og støjer at h til.
Lugten kan sagtens komme igennem et træbjælkedæk. Det er surt.
For at opbygge overtryk skal du have en ventilator der er bedre til at opbygge tryk end end flytte volumen - en radialventilator og en trykstyring til.
De små aksialventilatorer i luftsolfangere kan ikke opbygge ret meget tryk. Nogen bliver til røremaskiner allerede ved 10 Pa og de billige har ingen termoskiring og dør af egen varme når de rører i luften.
Men hvordan vil du få udeluften ind? En ø100 igennem facaden?
Husk brandkrav.
Du fangede den vist ikke - den med plastikposen ;-) Mellem linjerne mener jeg bogstaveligt at du måske kunne overveje en slags dampspærre (røgspærre) ved simpelthen at lægge et tætsluttende lag plastikfolie ud over gulvet og dække det af med f.eks. et nyt parketgulv eller endda blot et gulvtæppe - og så ellers få gang i noget udsugning.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis