Troldtekt og lampeudtag

Jeg har en stue med pudset gipsloft (filt og malet) og med klinkegulv. Det giver en del rumklang.

Jeg overvejer at sætte troldtekt op (højde 25 mm). Skal lampeudtag (der er kun 2) sænkes til underkant af troldtekten eller må jeg bore et hul (f.eks. Ø15) i troldtekten så lampeudtagene bliver siddende hvor de gør i dag (det er jo ikke en skjult samling)? Hvis det er lovligt, så er spørgsmålet, om det bliver for grimt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

NEJ DEN MED Ø 15 HUL MÅ DU IKKE. Hvordan kunne du tænke dig at udtag eller låg skulle kunne afmonteres når du skal sætte en lampe op, eller ved reperation. Du kan håbe at ledninger er lange nok til at nå de yderligere 25 mm ned. Så bør der monteres en forlængerring og bruges nogen lange skruer. Udtag skal sidde under loftet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fik ikke præciseret - Ø15=15 cm, så lampeudtagene (Ø8) ville være lige så tilgængelige som de er i dag, endda med 3,5 cm luft rundt om udtaget. Ø10 eller Ø12 hul ville også kunne bruges.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay Du har mm i den ene linje og så regnede jeg med det samme i næste linje hvor det er ubenævnt. Det kunne føre til en gammel historie her fra egnen. Det var da tømrere ikke var helt gået væk fra tomme mål. Så en ældre svend (skaldet derfor blev han kaldt Martin 3 hår) sendte sin lærling hjem efter et stykke glas til et vindue. Det skulle være det skulle være 10,5 (målet skulle være 26 cm) Så han tog 10 tommer og 5 mm Det stod jo på den samme tommestok, og mm var lidt bedre til "de fine mål"
Nå tilbage til dit spørgsmål Ja så kan man godt sige at det er lovlig. Hvis du elles også holder en lignende afstand ude ved vægge, kan det måske også gå an rent æstetisk.
Men troldtekt er meget sart i kanter, og personlig vil jeg mene at det ser "dum ud"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har også svært ved at forestille mig, at det bliver særlig kønt.
Lav et hul og monter en afstandsring, som Erik skriver.
http://www.wattoo.dk/lk-afstandsring-til-pl-loftdaase-udligner-fra-6-til-26-mm-1020007875

Så skal dåsen ikke flyttes, men måske skal ledningerne forlænges, hvis de er meget korte.
Der skal laves hul under alle omstændigheder. Det ene lampeudtag er LK IHC® Wireless Ø80 lampeudtag (tænd/sluk + dæmp) og det andet er et originalt gammelt (1968) som sidder i en ståldåse. Den første skal nok bare have en afstandsring, det andet kan ikke forlænges uden at skifte underlaget. Udskiftning og forlængelse af ledninger er vel ikke noget jeg selv må lave?
Andre udfordringer er en indpustningsventil (svær at forlænge) til genvindingsanlægget og en skorsten.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du ser de ting som store problemer, skal du hænge troldtek op på 80-90 % af loftet. Så man kan se at der er system i det. Men jeg ville nu hellere tage det besværlige og lave det ordentlig med det samme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ErikP på 10-11-2015 22:42

Jeg har en stue med pudset gipsloft (filt og malet) og med klinkegulv. Det giver en del rumklang.

Jeg overvejer at sætte troldtekt op (højde 25 mm). 

 

Lige et sidespørgsmål - du skriver 25mm, men skal du ikke have noget isolering bagved Troldtektpladerne? Det vil give en noget bedre dæmpning, hvis de enten monteres op imod isoleringen (kræver du skal have dit eksisterende loft ned) eller du køber Troldtektplader med isolering klistret bag på, men de er så tykkere end de 25mm.

Og et lille tip - Troldtekt er kun ét mærke, så husk at kigge priser hos alle producenter af træfiberbetonplader - der kan være penge at spare.

 

 

Skrevet af jetz på 13-11-2015 07:52

 

Lige et sidespørgsmål - du skriver 25mm, men skal du ikke have noget isolering bagved Troldtektpladerne? Det vil give en noget bedre dæmpning, hvis de enten monteres op imod isoleringen (kræver du skal have dit eksisterende loft ned) eller du køber Troldtektplader med isolering klistret bag på, men de er så tykkere end de 25mm.

Og et lille tip - Troldtekt er kun ét mærke, så husk at kigge priser hos alle producenter af træfiberbetonplader - der kan være penge at spare.

 

 

Jeg skal ikke have loftet ned, så vil jeg hellere undvære. Jeg har 500 mm papiruld på loftet, dampspærre, forskalling, 400 x 600 (mm) gipsloft, der er spartlet, derpå glasfilt og malet. Der har tidligere været råhøvlede brædder på loftet og der har været trægulv på strøer (50 mm isolering under), der blev fjernet og erstattet af 400 mm isolering, 100 mm beton og klinker. Tidligere var der ikke problemer med akustikken.

Hvis jeg gennemfører min ide så vil jeg vælge kvaliteten : fin/ultra fin i hvidmalet i 600x1200 (mm) (f.eks. Davidsen til 99,-/pl) for at få dem til at passe i.f.t. forskallingen (forskalling pr. 400 mm).

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også