Hjælp til tilslutning af lysamatur på loft

Jeg har sat 2 lysamaturer op på loftet. Trukket 3x1.5 kabel fra hver lampe til en forurenings boks. Der er de to ledninger samlet i muffere og ført videre ned til en afbryder. (der er sat jord til oppe i lamperne men da der ikke er jord i kontakten, har jeg ikke ført dem med videre fra forgreningsdåserne) ved siden af hvor den nye afbryder er monteret har jeg så (fra en anden forgreningsdåse som jeg har på loftet, den trækker strøm fra lampeudtaget nede i gangen) Jeg har så bare taget strømmen der fra og sat til afbryderen. Når jeg så slår relæet til kommer der lys. Men når jeg trykker på kontakten (slukker lyset på loftet) ser den automat sikringen fra.. Hvad går der galt? Lampen har brun til L, blå til N, gul til jord. Kontakten er: lampe L til afbryder L og lampe N til afbryder M, fra lampested til afbryder brun til L og blå til M.

Håber der er en der kan hjælpe
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kimognicklas på 10-11-2015 20:30
Jeg har sat 2 lysamaturer op på loftet. Trukket 3x1.5 kabel fra hver lampe til en forurenings boks. Der er de to ledninger samlet i muffere og ført videre ned til en afbryder. (der er sat jord til oppe i lamperne men da der ikke er jord i kontakten, har jeg ikke ført dem med videre fra forgreningsdåserne) ved siden af hvor den nye afbryder er monteret har jeg så (fra en anden forgreningsdåse som jeg har på loftet, den trækker strøm fra lampeudtaget nede i gangen) Jeg har så bare taget strømmen der fra og sat til afbryderen. Når jeg så slår relæet til kommer der lys. Men når jeg trykker på kontakten (slukker lyset på loftet) ser den automat sikringen fra.. Hvad går der galt? Lampen har brun til L, blå til N, gul til jord. Kontakten er: lampe L til afbryder L og lampe N til afbryder M, fra lampested til afbryder brun til L og blå til M.

Håber der er en der kan hjælpe

Du skal allerførst tage de blå ledninger fra lampe og forgreningsdåse og forbinde sammen i en samlemuffe, så de ikke har forbindelse til afbryderen. Dernæst skal du forbinde de to brune til afbryderen, den fra lampen skal i den med mærket M og den anden skal så i klemmen mærket L.

 

 

 


fase

Velkommen på LDS

Undskyld kimogniclas men jeg kommenterer enkelte gange på slåfejl, når det enten forstyrer meningen eller er morsom. Det sidste synes jeg er tilfælfet med den   >forurenings dåse<   som er nævnt i 1. linie. Tak for et godt smil her sidst på aftenen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. Det vil jeg prøve! Og mange tak.
Hehe ☺ ja okay den er l det skævt ramt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis