Strøm til drejebænk

Hej. Har idag købt en ældre drejebænk. Hver gang jeg starter op tager den sikringerne (16 amp) der står bagpå bænken at den bruger 16.5 amp. Har læst at man kan få nogle andre sikringer som kan klare max strøm længere tid. Er det løsningen eller skal jeg have sat noget større op ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Det kommer lidt an på hvilke sikringstyper du har, nogle kan godt fås som træg. Eller om der er to trins starter på din maskine.
Ellers kan det blive nødvendigt at starte den op med en D Y starter (også kaldet stjerne - trekant starter) eller en moderne softstarter.
Når motoren starter direkte bruger den i en kort periode 5-6 gange de 16,5 Amp Ved D-Y starter bruger den typisk 1,6 x 16,5 amp Det kan sikringer meget bedre holde til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej tak for svar. Det er denne type sikring https://www.google.dk/search?q=Hedy+Lamarr&hl=da&prmd=ivbn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIp9CDg5eEyQIVBg8sCh3rFAOm&biw=360&bih=559#hl=da&tbm=isch&q=16+amp+sikringer&imgrc=eJPqo_dSzUupKM%3A

Det er ofte et problem med drejebænke der starter direkte op.
Sæt evt. et billede ind af dine sikringer, samt typeplade på motoren.
Nogle sikringer findes i træge, der tillader større startstrøm.
Som eks Diazet sikringerne



Ellers sæt en softstarter på, eller endnu bedre en frekvensomformer, så kan du også regulere hastigheden trinløst.


Vi prøver igen, i morgen --

Det er godt nok noget af en drejebænk, hvis den trækker 4 kW (går ud fra at det er 230 V, hvis det 400 V er det endnu værre).
Kan det tænkes den er koblet som 110 V?

Et billede af mærkeskiltet ville være en god ting.

MvH,

Bent.

Skrevet af Steffenpoulsen på 09-11-2015 21:27
Hej tak for svar. Det er denne type sikring https://www.google.dk/search?q=Hedy+Lamarr&hl=da&prmd=ivbn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIp9CDg5eEyQIVBg8sCh3rFAOm&biw=360&bih=559#hl=da&tbm=isch&q=16+amp+sikringer&imgrc=eJPqo_dSzUupKM%3A

 

 

Det er nok den type sikring, der kan belastes mest inden de springer..

Jeg har den type sikringer, og på en 16 ampere sikring, har jeg trukket over 20 ampere, uden de springer. (til en kineser plasmaskære)

Men ja køre den på 230 volt, eller er det er 3 faset motor?

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Smeltesikringer skal kunne belastes med 1,5 x deres mærkestrøm i 1 time (fra kold tilstand.) Men netop med svejsere/plasma er det vanskeligt at holde "gnisten" i ret meget mere end 50% af tiden. Og mange af den slags maskiner har også en intermitensfaktor. Og den kan nogen gange være 30% af tiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
https://flic.kr/p/AURCL8 her er et billede af bænken. Den er 400 v

Fed drejebænk...
Men find typepladen på motoren, så du kan finde ud af hvor stor motoren er.
Det kunne se ud som om den starter direkte op, forstået på den måde, at trekloen begynder at rotere, når motoren startes. (der findes også maskiner hvor motoren startes op, og så sætter man trekloen i gang via en kobling)
Jeg vil tro hvis er motoren 4kw eller større vil du få problemer med at starte direkte op, på 16 ampere sikringer.
Men som nævnt er der flere muligheder.
Stjerne trekant start.
Softstarter..
Frekvensomformer...
 


Vi prøver igen, i morgen --
Motoren er på 7.5 kW ifølge hvad jeg kan finde på nettet
Så vil jeg anbefale dig at finde en frekvensomformer..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis