LED Spot's i loftet

Kære alle.

Jeg skal til at sætte gipsloft op, og vil i den forbindelse sætte spots op også. Jeg synes dog det er svært at finde ud af hvordan jeg gør det ordenligt.

Jeg ved at jeg gerne vil have SunFlux GU10 spots og altså 230V. Det skulle vist give mindst bøvl. 

Lige nu sidder der Spær | Dampspærre | Forskalling | Kommende Gips

Vi har fået installeret orange bokse til loftudtag der er nedsænket så de flugter med det kommende gipsloft. De er så tætnet omkring dampspærren. Alle EL kabler ligger OVER dampspærren og går så ned i de orange bokse.

Strategi
Jeg har tænkt på følgende: Safebokse så dampspærren ikke bliver brudt for hvert spot (de er 100mm lange), transformer på loftet, kabler ned gennem safebokse til hvert spot og så tilslutning fra stikkontakten til transformeren?

Må transformeren være på loftet, og/eller er der en bedre måde at gøre det på? Hvordan tætner jeg ledningerner fra loftet ned til safeboksen så min dampspærre stadig er tæt

Dbh.
Christian

 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke bruge en transformer, når du vælger 230v spots. Transformeren bruges til at konvertere fra 230v til 12v, så den slipper du for, hvilket forsimpler installationen.

Men jeg tror ikke, at du kan sætte spots i uden at bryde dampspærren (medmindre den sidder mere end 100mm over gipsen). Med Sunflux-spots'ene (i hvert fald dem fra Greenline, som der er LDS-rabat på) følger der en ring med, som slutter helt tæt om spotten. På ringen er der tape, som bruges til at fastgøre den til dampspærren. Dermed bliver det helt tæt.

Mvh. AllanE
Hej Allan.

Tak for svar. Det er jo klart at der ikke er en transformer når det er 230V, doh :-)

Det lyder super smart med en membran. Hvad sidder spotten så i, er det stadig gipsen eller skal der noget forskalling til på en eller anden måde?

Derudover går jeg ud fra at hvert spot skal sløjfes nu der ikke er en transformer med en ledning til hvert spot. Så det er vel noget en aut. installatør skal lave?
Som Allan skriver, så skal du ikke bruge nogen transformer, når det er 230v.
Jeg lavede selv ny dampspærre, forskalling og loft i sommers, og der kørte jeg med 45mm forskalling. På den måde kan alt el trækkes under dampspærren, så denne kun bliver brudt ét sted.

Jeg antager at din forskalling er alm. 19mm, hvorfor du er nødt til at bryde dampspærren der hvor dine spots går igennem. Jeg valgte Daxter Easy2Setup spots, de må også monteres direkte i isoleringen, uden brug af safeboks. Der medfølger sådan nogle neopren manchetter med tape på den ene side. Dem kan du klistre på din dampspærre, og i midten er der et hul, hvor spottet kan presses igennem så det slutter tæt.

https://www.greenline.dk/k/belysning-lamper/indbygningsspot-downlights/indbygningsspot-230v/p/daxtor-easy2setup-rund-indbygningsspot
Jeg valgte "den høje" indbygningsspot på 100mm. De må også bruges direkte i isolering og der medfølger også neopren manchetter. Jeg mener at det giver mulighed for at bruge lyskilder med højere watt og iøvrigt var det begrænset hvor mange LED-kilder man kunne få, der passede til den lavere højde, da jeg købte. Det har vist ændret sig nu.

Men jeg kan varmt anbefale sættet med 100mm indbygningsspot og Sunlux 5w LED pæren. Husk at vi får LDS-rabat på begge to Bare husk at klikke ind via rabat-siden her på LDS.

Mvh. AllanE
PS: Bare for en god ordens skyld: LDS får ikke provision af de produkter der er LDS-rabat på. Så jeg anbefaler dem uden bagtanker og baseret på mine personlige erfaringer

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis