Lægte tagkrydsfinerplader op eller ej

Jeg står og er ved at renovere min garage/værksted. Murerne og tømmerne er færdig med deres del, og nu skal jeg så ind i billedet.

Jeg har valgt løsningen med tagpap og tagkrydsfinerplader. Men skal jeg lægte pladerne op, eller kan jeg nøjes med at skrue dem direkte på spærene ? Er der nogen fordele/ulemper ved den ene løsning frem for den anden ?

Spærafstanden er 610mm

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke nødvendigt at lægte først. Læs f.eks. her: http://www.phonixtagmaterialer.dk/losninger/krydsfiner-osb
Okey, det er umiddelbart også hvad jeg har kunne læse mig frem til via Google, da min spærafstand er 610mm. Men vil der være noget fordel ved at lægte det op, her tænker jeg på ventilation mellem pladerne, for med tiden bliver loftet isoleret og afsluttet med troldtekt lofe ?
Der vil ikke være nogen fordel i det. Du skal bare huske at holde 50mm luft mellem eventuel isolering og krydsfiner, således at der kan være naturlig ventilation mellem tagfod og kip. Hvis du vil have lægter op, så smid dem hellere på indersiden, og få skabt et installationslag så du ikke gennembryder en eventuel dampspærre med kabler osv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis