Kantsikring af indkørsel imod hæk

Hej

Er ved at anlægge ny indkørsel, som grænser op imod en velopvokset bøgehæk.

Belægningen skulle gerne helt hen til hækken (ca. 25cm fra stammen, se billede) - men hvordan klarer jeg kantsikringen? 

Jeg skulle jo gerne have gravet ned, og støbt en sokkel til kantstenen. Men risikerer jeg ikke, at hækken dør, hvis jeg kapper rødderne så tæt på stammen, i hele den ene side?

Nogen forslag?

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har valgt at holde 50cm fra stammerne til min liguster da jeg lavede indkørsel i sommers. Der kan man sagtens grave ned og lave kantsikring. De få rødder man får kappet over kan den godt gendanne. men hvis du går helt ind til 25cm fra, så tror jeg du begynder at få problemer. Hækken skal vel også have lidt mere tykkelse på et tidspunkt, så kommer den automatisk ud til belægningen.
Den anden ting er, at graver du alt jorden væk på den ene side, så har den ikke nogen steder at suge nærig på den side. og vil måske sætte væsenligt færre rødder på den side, hvorfor den vil være meget mere vindfølsom når der er storm. Det er alt sammen bare mine tanker om det.

Enig med overstående - faktisk bør man betragte de første 50 cm (på hver side) fra midten af hækken som "fredet" specielt hvis det er en fælleshæk.

PS.

Kender du græsarmeringssten - de fås både i beton og plast og kunne måske være en fin afslutning (næsten) helt ind mod hækken og hækken kan stadigvæk få sit behov dækket.

Hvis du har lastbilkørsel (fragtmand/skraldebil) med boogi så forskubber det stenene langt væk hvis de drejer. Men ellers mener jeg ikke at du har behov for kantsten, så langt ude. Du kommer jo aldrig til at køre på de sidste 2 rækker. Der ligger masser af flisearealer uden kantsikring. Også her hos mig. Her har belægning forskubbet sig de første 2-3 meter fra fortov. Men der har også været mange boogi biler inde i min indkørsel.

Længere inde hvor lastbiler er færdig med at dreje ligger de fint selv om der ikke er kantsikring ind under hæk, eller imod plæne.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil sige at langt de fleste indkørsler jeg har set, der har en del år på bagen, har tydelige sætning spor, fordi kanterne har givet sig. Det handler ikke om hvorvidt man kører på kanterne, men om at hele belægningen stille og roligt bevæger sig ud af, og bliver bredere.
Så længe man ikke laver en indkørsel i SF sten eller andre selvlåsende sten, så bør der altid kantstøbes.
http://www.danskbeton.dk/files/Servicebutik/Dansk%20Beton%20publikationer%20til%20servicebutikken/Bel%C3%A6gning/l%C3%A6gning%20betonfliser.pdf

Ve den ratholder (lastbilchauffør) der kommer til at køre ind i min indkørsel med en tonstung lastbil ;-)
Kørespor vil over tid næsten altid forekomme. Men er man omhyggelig med at feje fint strandsand ned i fugerne mellem belægningsstenene ved ny anlæg - mindsker man i al fald dybe kørespor (ved alm. personbilkørsel) under forudsætning af at underlaget er korrekt udført. Fordi nedsivning af vand mellem stenene især i starten kan ødelægge det øverste lag afretningssand.

Tak for svarene. Jeg må nok hellere holde mig til de 50 cm fra hækken :-)
Der bliver tale om personbiler og en 9 personers minibus.
Har hørt om flere som tager let på det med kantsikring. Jeg synes bare altid, at belægning har det med at skride over tid, og samtidig med de vrid som forhjulene på bilen laver, så tør jeg næsten ikke lade være. Det bliver aldrig nemmere at lave, end nu :-)
Lige en anden ting.
Skal det være 6 eller 7 cm sten?
Synes hele tiden der står noget forskelligt.
Man bør min. anvende belægningssten med en tykkelse på 6 cm til indkørsler. Her er lidt nyttig viden http://www.fc-beton.dk/holdbarhed_tykkelse_224.html
Nu ved jeg ikke hvad en fuld lastet 9 personers minibus vejer - men jeg ville nok overveje armeringsnet som underlag i indkørslen så trykket bliver bedre fordelt.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis