Kantsikring af indkørsel imod hæk

Hej

Er ved at anlægge ny indkørsel, som grænser op imod en velopvokset bøgehæk.

Belægningen skulle gerne helt hen til hækken (ca. 25cm fra stammen, se billede) - men hvordan klarer jeg kantsikringen? 

Jeg skulle jo gerne have gravet ned, og støbt en sokkel til kantstenen. Men risikerer jeg ikke, at hækken dør, hvis jeg kapper rødderne så tæt på stammen, i hele den ene side?

Nogen forslag?

 

Hej Er ved at anlægge ny indkørsel, som grænser... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo tykkere sten, jo bedre. Alt andet lige vil de låse bedre sammen og modvirke "kantning". Men en alm. indkørsel kan fint lægges med 6 cm sten. Stenene er ikke det væsentlige, det er underlaget - sammensætning og bearbejdning.
Kravene til kantsikring og flisetype afhænger af "den daglige brug". En alm. bil, der kører lige ind og holder, kræver næsten intet - mens en tung bil, der skal "vrides" ind på plads kan skubbe en masse fliser over tid.
Hvis jeg husker ret, har IBF en glimrende vejledning til bundsikringen. Men på en veldrænet grund vil 15 cm stabilgrus + 3 cm afretningslag på stampet underlag oftest være fint til personbiler (min egen indkørsel har efter 15 år sat sig 2-3 mm i kørespor).

Jeg ville også bruge støbemix - når du nu har lavet alt det andet arbejde så godt, er det surt sparede penge/tid ikke at gøre det sidste ordentligt. Skal det være rigtigt godt, armerer du kantsikringen.


Mht. hækken - så husk, at rødderne med tiden vil trænge sig på - så lidt hård tilbageskæring og en dyb kantafgrænsning kan udskyde problemet. Min erfaring er, at hækken fint overlever.

God fornøjelse :-)

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis