Kantsikring af indkørsel imod hæk

Hej

Er ved at anlægge ny indkørsel, som grænser op imod en velopvokset bøgehæk.

Belægningen skulle gerne helt hen til hækken (ca. 25cm fra stammen, se billede) - men hvordan klarer jeg kantsikringen? 

Jeg skulle jo gerne have gravet ned, og støbt en sokkel til kantstenen. Men risikerer jeg ikke, at hækken dør, hvis jeg kapper rødderne så tæt på stammen, i hele den ene side?

Nogen forslag?

 

Hej Er ved at anlægge ny indkørsel, som grænser... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den har en totalvægt på omkring 3000 kg.
Er tykkelsen på stenen kun med til, at sikre, at stenen ikke flækker? Eller har det også noget at gøre mht. sporkørsel osv?
Man kan sagtens få sætning skader på en indkørsel selvom underlaget er i orden. Har man eksempelvis en indkørsel hvor man (som de fleste) skal dreje ind. Der kommer et stort vrid i belægningen, og der har bunden ikke noget at sige, men en kantsikring derimod, kan hjælpe med at holde stenene på plads så de ikke skrider.

Tykkelsen er også med til at sikre at stenene ligger mere stabilt, så de har sværere ved at sætte sig, når der kommer belastning på.
Tak for svar. Jeg har nemlig 12 kvm herregårdssten i 6 cm til at ligge. Dem tænker jeg at lægge på de første 2 meter, hvor der skal være et skur. Spørgsmålet var så, om jeg skulle bestille yderligere 80 kvm i 6 cm, eller om jeg skal slå over i 7 cm.

Jeg får i øvrigt leveret rigeligt stabilgrus, så tænker jeg vil bruge noget af det til at støbe kantsikring med. Tænker det er ok?
Jeg ville helt klart vælge 7cm frem for 5,5 eller 6.

Tror godt du kan bruge stabil til at kanstøbe med, men jeg ville bruge ligge gruset 0/8 til det. Det er lidt nemmere at ligge pænt og ens, end hvis du havde de store sten i.
Annonce
Tror også det bliver 7'ere
Ville normalt også bruge alm. støbemix, men når nu jeg får leveret rigeligt stabilgrus, så skulle man næsten være et skarn hvis ikke det kunne bruges :-)
Jeg er ikke 100% sikker men jeg mener at stabilt grus bla. er fremstillet af harpet sand hvor i der kan være ler. I støbemix anvendes vasket sand.
Det tror jeg du har ret i, Frank.
Der er ler i stabilgrus, og det gør umiddelbart ikke noget godt for betonen. Men til kantsikring tror jeg ikke det har den store betydning.
Det tror jeg du har ret i, Frank.
Der er ler i stabilgrus, og det gør umiddelbart ikke noget godt for betonen. Men til kantsikring tror jeg ikke det har den store betydning.
Leret i stabilgruset vil give en svagere beton, som også vil have en dårlig modstandsstyrke mod frost, du risikere den trækker vand og frostsprænges, så det smuldre væk.(leret har det dårligt med frost)
Jeg vil anbefale at du køber støbe Mix, så du undgår fremtidige ærgrelser...

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis