pex rørdimension

Jeg skal have ført varmen op til min 1. sal en ny vej. i den forbindelse er det min tanke at lave en fødelinie op til et skunkrum på 1.salen og her fra lave en forgrening med 15 mm pex ud til hver enkelt radiator. der skal fødes 4-5 radiator fra denne streng (110 kvm relativt velisoleret), hvor stor dimension skal jeg bruge på fødestrengen for at sikre at jeg kan få nok varme igennem? 

Det er planen at denne fødelinie skal fræses ind i væggen.

Der er tale om et lukket varmesystem med fjernvarme som varmekilde igennem en veksler. 

Det nuværende system består af nogle absurt overdimensionerede rør som tager en tur næsten helt op til kip i loftsrummet, og som visse steder er isoleret med gamle aviser.... derudover løber returløbet skjult i bjælkelaget mellem 1.sal og stue etage.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke forstand på det, men da vi for 5-6 år siden lavde 1. sal ud af et uudnyttet loft på ca. 70 m2, blev der sat 4 temmelig store radiatorer (kan ikke huske effekten). I den anledning blev der ført 22 mm pex op, som så blev fordelt til 15 mm pex til radiatorerne. Det har fungeret fint, og der har været masser af varme til alle radistorerne.

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
men hvad med 18 mm ? jeg kan se min rillefræser ikke kan magte mere end 29mm i bredden, og et pex 22 er 34 mm på ydersiden af tomrøret.(pex 18 er kun 28)
Øhm... så skærer du vel bare to riller ved siden af hinanden med mindst 5 mm afstand?
Jeg ville umiddelbart være lidt bange for at gå ned på 18 mm - det er immervæk en ret stor formindskelse i kvadrat. Så hellere køre en ekstra rille med vinkelsliberen eller rilleskæreren (rilleskæreren har sikkert en indstilling på ca. 20 mm, og så vil du jo få en nydelig rille på 40 mm)

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis