Nyt terrændæk -

Hej LDS'ere

Efter at have kigget en milliard tråde igennem ang. etableringen af nyt terrændæk har jeg lidt spørgsmål som jeg endnu ikke helt har fået afklaret.

Opbygning: 

Afrettet sand

300 mm Styrolit i forbandt (2x150)

Rionet (løftet 25 mm over flamingoen)

30 mm Kantisolering

100 mm Beton

------------------------

spg 1) skal kantisoleringen kun være mod ydervæggen eller også mod indervæggene (de er/blir) understøbt da jeg skal grave mere ned for at få plads til isoleringen.

spg 2) Jeg har læst mig til at man skal skumme samlingerne mellem eps gulv og kant isoleringen for at undgå betonen løber ned.. hvilken slags skum benyttes ?!

spg 3) jeg overvejer at købe et par poser lecanødde til at drysse ned de steder hvor der kan være lidt problemer med eps tilpasningerne. Er der en holdbar ide ? 

 

På forhånd tak.

 


"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

"300 mm Styrolit i forbandt (2x150)"  <---- Du er lidt til den tynde kant her.... Er det almindeligt eps i trykstyrke 80 burde du ikke gå under 320mm (se evt. http://www.jackon.dk/assets/FileUpl...k-2015.pdf )

"30 mm Kantisolering" <---- Kantisolering er især ved gulvvarme bestemt ikke ligemeget. Selv har jeg udført min i 50mm super eps for bedst mulig isoleringsværdi. Som "gør det selv'er" koster tid jo ikke noget. Så betyder ikke noget at skære den skrå i toppen (2x3cm) for at få en fornuftig afslutning oppe ved væg der alivevel skjules med lister, osv - Helt som din 30mm ville gøre ;-)  (se billede)

spg 2)  <---- Ja. ALLE sprækker lukkes med lidt almindelig byggeskum. Du har slet ikke løst til at tænke på hvad der sker hvis der først løber beton ned under isoleringen og løfter denne op.....

Og er der lagt gulvvarmeslanger, så fyld vand på anlæget før støbning.....så flyder slangerne heller ikke så nemt op.... :-)

spg 3) <---- Ikke hvis det er i dit øverste lag af eps og gulvet udlægges i flydebeton.... De vil flyde op... Men selvfølgelig.. Der kan da først laves et tyndt pudslag henover....meeen.....

Hovs..... glemte lidt...
Mener at huske at der er krav om etablering af radonspærre....???
Husker ikke helt om det var et KRAV, krav..... men valgte selv at gøre det, da det i sammenhæng er småpenge.
Men Google er der sikkert din ven.. :-)
Tak for dine gode input!..
300 mm er måske lige i underkanten, men kan forsvares i og med at gulvvarmen bliver lagt ovenpå betonen i eps plader med spor for at få en hurtigere regulering.

Men ved du om der også skal kantisolering mod indervæggene ?

Jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal tilføje min radonspær i opbygningen ?

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
Radonspærre oven på isolering, ført op langs vægge og fuget/klemt bag fodpanel.

/Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis