nedsænket gipsloft i køkken

Hejsa,

Jeg har lige købt et muremesterhus fra 1935, nu har jeg haft håndværkere til at vælte to vægge og sætte jern op i et T så jeg kan få et stort køkken alrum. 

 Nu skal jeg så til at gemme disse jern væk under gips. så jeg vil lave et undersænket loft, der er heldigvis masser af lofthøjde at give af (ca 270cm). jeg kan se at for at komme ned under jernene skal jeg regne med komme ned i omkring 240cm.

Min store tvivl er dog omkring hvordan jeg bygger et træskellet op som er stift nok til at gipsen ikke buer ned samtidig med jeg ikke overdimensionere det totalt.

der er tale om et område på ca 4x4 meter. dvs jeg har et spænd på ca 4 meter.

Tænker umiddelbart at bygge skellettet op af reglar, og så skyde forskalling på tværs bagefter, lydder det fornuftigt?

 tak for hjælpen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den enkle måde er at stroppe det ned. Ude på muren skruer du 1 skillerumslægte op den højde du ønsker til overkant forskalling. Så skruer du 4 skillerumslægter op på nuværende loft, med en afstand på ca. 1 m . Så saver du et antal forskalling på ca. 250 mm som skrues/sømmes på siden af lægter (Så de vender lodret ned). Nede i bunden af disse (stropper) skruer du igen skillerumslægte på siden . (de rettes op efter snor, efter den du har sat på muren) Så skruer du 22 x 95 forskalling under disse (vinkelret på ) Og der er klar til gips plader. Så er loftet sænket 250 mm +lidt opretning + 22 mm + gipsplade tykkelse.
HUSK at få elektriker til flytte installation med ned i det nye loft.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
At flytte loftet ned i 2,4 meter vil da være ærgerligt. Charmen ved et hus af denne type er jo netop lofthøjden. Jeg ville klart udføre en lokal inddækning af stålet og leve med dette fremfor at sænke hele loftet til noget der ikke vil kunne godkendes ved nybyggeri, hvor der stilles krav om en lofthøjde på 2,5 meter. Du vil stadig kunne udføre et komplet nyt gips loft, forskallet direkte på det gamle loft. Blot min holdning, og ment som inspiration

/Peter
Jeg havde også skrevet en epistel, men har åbenbart ikke fået trykt på >send< Det var om mine fejl ved at sænke loftet for meget i 1984. Vores hus er fra ca.1916 og har buer over vinduer. De var på daværende tidspunkt blændet, og jeg var faktisk ikke klar over at de kunne blive synlige indendørs. Senere kom der nye vinduer i, buer blev gendannet og så var der kun 1 cm op til loftet. Der er ikke engang plads til skyggeliste. Så i de sidste 4-5 år har jeg efterhånden fået lavet nyt loft i 2 stuer og 1 kontor. Men så mangle køkken alrum. Den skal også have en tur, men det bliver sværere. Der er en jernbjælke og en kloakrør fra toilet på 1. sal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg er faktisk tilbøjelig til at give jer ret .... der skal dog laves noget ved loftet og der skal skjules en afgang fra emhætten.
Så finder du måske en løsning "midt imellem". Den lægte der placeres oppe på nuværende loft må gerne være brudt, så det kan være med til at give plads til emhætterør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis