Leje i "støttearm" for skrueaksel

Kære alle

Jeg er i år blevet den lykkelige ejer af en 40 fods ketch (Colvic Victor). Efter at have fået den på land for første gang kan jeg konstatere at der er slør i skrueakslen (et par mm). Det virker som om den "støttearm" der sidder lige før skruen har slør i lejet. Er der nogen der har erfaring med at udskifte et sådan? er det et vandsmurt gummileje eller? Det virker ikke som om der er slør der hvor akslen forsvinder ind i skroget, og jeg har ikke mærket nogle symtomer ved sejllads. Der ligger en 65 HK vetus i der har gået 100 timer. Før det har der ligget en lidt større motor i. Hvis det er til at skifte selv, hvad er så fremgangsmåden? Der er en skrue ind i armen der godt kunne se ud som om den holder lejet på plads. Jeg har desværre ikke et rigtig godt billede man kan tage et ved lejlighed.

På forhånd tak

Peter

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Har skiftet et "par" stykker af dem.
Det er et vandsmurt gummileje.
Du skal tage målet på akslen, temmelig sikkert en 25 eller 32 m.m. aksel,
Der skal du have et leje der passer til.
I siden af bukken, ved lejet, sidder der sikkert et par skruer der låser lejet fast i bukken, godt pakket ind i maling. Skrab al maling af omkring skruerne, og skru dem ud.
Jeg plejer at bruge en nedstryger hvor jeg stikker bladet gennem lejet, og monterer omvendt på håndtaget, hvorefter jeg saver lejet igennem på langs, derved fjerner du spændingen på bukken, og så skulle du forsigtigt kunne slå lejet ud.
Du må ikke slå for hårdt, da det kan skade glasningen af bukken.
Så må du have en aftrækker på, og få det ud på den måde.

Så msliber du let indvendig i bukken for at få rustog maling og hvad der ellers har gemt si deri væk, ikke nogen voldsom slibning.

Så tager du det nye leje og sætter ind på plads, og laver et mærke på lejet hvor skruen(erne) sidder, og borer en ganske lille fordybning som skruen kan låse i.

Fiks og færdig.
Håber at dette hjælper dig.

Hej Autoole

Tak for dit uddybende svar. En enkelt tillægsspørgsmål, skal akslen afmonteres, det er umiddelbart ikke den nemmeste operation da roret skal af og koblingen ved motoren er svært tilgængelig.

På forhånd tak

Peter

Lad os sige det på denne måde. ;0)
Det er nok det rigtige at gøre, og måske trænger pakdåsen inde i båden måske også en udskiftning.

" - da roret skal af og koblingen ved motoren er svært tilgængelig."
Ja, sådan er det desværre på mange, mange både.
Efter billedet at dømme, står båden ikke på asfalt e. lign. Kan du grave et hul, er det såmænd ikke så svært at tage roret af.
Koblingen er trods alt monteret engang, så det må da kunne lade sig gøre at komme til den.


Finnband
Kan melde at stabilgrus er lidt hårdt at grave i, men det kan lade sig gøre, har selv prøvet, så god arbejdslyst.
Ps. Ved koblingen hvor akslen går ind, sidder der sikkert en pinol låseskrue, for at sikre akslen.
Denne har sikkert lavet et mærke i akslen. Det vil være en god ide at fjerne graterne med et stykke smergellærred, da du ellers skærer de sarte læber i pakboxen i stykker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også