Beskære gammel Ingrid Marie træ nu?

Vi har et gammelt og stort Ingrid Marie træ i baghaven. Træet har mange vanris.

Vi har en ret varm november så ville høre om det kan nås at fjerne mange af de vanris midt november?

Træet skal tyndes så det ikke er så tæt af vanris. Det skulle også gerne give os mere lys til forår/sommer.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vanris burde være revet af i sommers før frugtsætningen udviklede sig. Nu bør I vente til almindeligt beskæringstidspunkt, altså i februar evt. senere, hvis der er stærk frost.

Gør I det nu vil sårene være åbne for svampeangreb i det fugtig efterår, hvor der ikke er saftstigning (som om sommeren) til at holde såret rent til det heler.

(I bagkanten af vinteren er mængden af svampesporer lav, og saftstigningen begynder snart).

Beskæringen vil givet medfører mange vanris i næste sæson, hvor I bør være tidligere ude. Det hævdes, at der er mindre genvækst hvis vanris rykkes fremfor at blive klippet.

Tak for svaret. Okay så det er helt tosset at gøre det nu eller hvad? Er risikoen høj for at træet bliver sygt?
Hvis træet er friskt og i god vækst er risikoen klart mindre end hvis det er et gammelt træ i svag vækst, der evt. allerede har tegn på svampeangreb.

Pointen er, at selvfølgelig kan du gøre det nu, men det er ikke optimalt, og du skal nok forvente, at der kommer tilsvarende mange vanris til næste år.
Det her hjælper dig godt nok ikke lige nu, men du kan bruge det til næste gang.

Da jeg googlede lidt om det sidst jeg skulle beskære, så jeg flere steder at de anbefalede at beskære i sommer perioden. Der vil træet komme sig meget hurtigere, og du slipper for at der kommer vanris. Du kan selv google lidt, hvis du vil læse nærmere om det, der er masser af læsestof om emnet.
Min morfar havde en mindre æble(frugt)plantage. Han beskar altid i vinterperioden - men kun fordi der dårligt var tid til det i sommerhalvåret. ;-)
Jeg synes det går lidt meget ud over frugtsætningen at beskære om sommeren. Bare det at fjerne vanris kan gå en del ud over frugtsporerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis