Hvilken varme form? Gas - Fjernvarme - Luft/Vand varmepumpe

Hej med jer alle:-)

Jeg er med i en lokal FDF kreds og her er vi igang med at "bygge" et kredshus. Det er pavilonner der genopstilles og de har/får nogenlunde denne isolering: Væg 175mm / Gulv 175mm / Tag 400 mm. Fundamentet er punktfundament, men der kommer skørt på til at lukke af mellem bund rem og et stykke ned i jorden, men med den nødvendige ventilaition.

Spørgsmålet er nu hvilken type varme vi skal vælge, der er gas og fjernvarme i området, men der er ikke betalt tilslutnings afgifter på adresssen. NAturligvis er de rogså el, vend og kloak.

Umiddelbart mener jeg valger kommer til at stå mellem de tre typer:

  1. Fjernvarme, med radiatoerer (er der fra tidligere og skal blot samles igen)
  2. Gas med radiatorer, (er der fra tidligere og skal blot samles igen)
  3. Varmepumpe, Luft / Vand med radiatorer, (er der fra tidligere og skal blot samles igen)

For alle kommer vi til at få udgiften tilhenholdsvis et fyr, en varmeveksler, en varmepumpe, plus radiator sammenkoblingen. Ved de to første kommer vil til at få en udgift i form af tilslutning og nedgravning af forsyningsrør.

Drift udgifterne tror jeg ikke vil blive specialt høje, det er et byggeri på ca 160 kvm og det er kun en aften om ugen der skal varmes op til alm stuetemperatur. ellers kan vi sænke varmen til 5-10 grader.

Er der nogle der har erfaringer med drift omkostningerne på special varmepumpe delen?

Jeg hælder en hel del til at snuppe varmepumpen da vi hered umidelbart svarer en del investeringer :-)

 

Gode råd, og gern elinks, modtages med TAK.

 

MVH Njord

 


MVH Njord
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få lavet en energiberegning over huset. Så ser i hvad der skal bruges.
Men husk at Fjernvarme kan give ca 60 graders fremløbstemperatur mens varmepumpen helst ikke skal over 35/40 grader for at være økonomisk (varmepatron kan slå til)
Jeg ville bekoste nye lavtemperatur radiatorer til sådan et projekt. -Uanset opvarmningsform.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Vi har energiberegninger, uden dem fik vi ikke nogen byggetilladelse...
Og vi lever ikke helt op til BS2010, men har fået dispensation pga de få drift timer med varme.

Argumentet med den relativt lave fremløbstemperatur er også det jeg er stødt på tidligere. Og nok min største bekymring i valget mellem fjernvarme og gas.
Dog skal jeg lige have styr på om der er en fast pris som fjernvarme aftager plus en forbrugspris... Det vil nemt kunne gøre den for dyr, da vi har forholdsvis få drift timer.

MVH Njord
Måske er jeg bare tvær, men når det kun skal opvarmes en gang imellem, så er det altså ikke et rart indemiljø at komme ind i et lokale med brandvarme radiatorer. Så heller nogen der er knap så varme men har stået i længere tid for at varme op. Tænk på hvordan det er at komme ind i et lokale hvor der står en brændeovn og buldrer.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Det bliver jo en temperatur sænkning de 6 ugedage hvor der ikke er aktiviteter og så sættes der varme på på brugsdagen......

MVH Njord
Nu skriver jeg så min erfaring.
Jeg er medejer af en Torp i Sverige, hvor der er et bjergvarmeanlæg (varmepumpe) som opvarmning. Et sted hvor der kan være gravhundekoldt om vinteren. Anlægget kører normalt med ca 10 grader i huset når der ikke er nogen der bebor det. Afhængig af udetemperaturen kan jeg starte anlægget med en sms og efter 1-2 døgn (ved -20 grader) er der faktisk ganske lunt i huset når man ankommer.
Men er du sikker på, med det forbrugsmønster, at i ikke kan "nøjes" med en luft/luft varmepumpe evt. flere -de er billigere end luft/vand varmepumper -og det varme vand kan så laves i en almindelig varmtvandsbeholder.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Luft / luft vil formodentligt også være en mulighed.. men da der er 5-6 rum der skal have varme er det nok lettere at fordele med vandbåret anlæg. Og så er der allerede opsat radiatorer, de skal blot forbindes igen .-)

MVH Njord
For mig lyder luft/luft som den klart billigste løsning, både på kort og lang sigt, og de kan endda fås med sms modul idag, så i kan sætte varmen til 4-5 timer før i kommer så der er varmet op på de dage i skal være der..
Jeg er sikker på at fjernvarmen kræver en årlig fast afgift som er afhængig af opvarmede m2. Derudover en pris pr. forbrugt energi. Det kan så tale imod fjernvarme , når man skal bruge mindre de 5-6 dage om ugen.
Vi har et spejderhus der tidligere har været varmet op udelukkende med elvarme. Det gik ikke så galt da jeg havde tjansen med at kode termostater i forhold til forbrugsmønster. Og så i øvrigt holdt temperaturen lige i underkanten af det som de mest varmehungrende forlangte. Jeg er nu ikke mere ansvarlig for det, og de har sat fuld varme på hele ugen, (argument: Det kan ikke betale sig at natsænke) Det har så resulteret i at det årlige forbrug blev fordoblet. Derefter er der installeret luf-luft varmepumper. Så er forbruget igen kommet nedad men komforten er steget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for indputtene.
Med hensyn til luft/luft hvordan klarer så fordelingen af varmen?
Står dørene åbne, er det et ventilations anlæg der fordeler eller??
Har i et anlæg, eller flere?

I vores bygning er der primært 2 store rum plus 3 mindre og en gang der alle skal have en vis varme :-)

Og som en lille bemærkning, så får vi helt sikkert en styring på varmen.. og det bliver med et SMS modul, og jeg gætter på jeg bliver en af de få der har adgang til at kontrolere denne via mobilen :-)


MVH Njord


MVH Njord

luft/luft skal jo sættes i et stort rum, gerne så centralt i huset som muligt, så spredes varmen til de andre rum, hvis det er rigtig koldt udenfor vil de fjernest liggende rum nok være lidt koldere, men der kommer varme ud alle steder, luft/luft varmepumper idag har vel også alle en 8/10 graders funktion så hytten holdes fri for fugt, og med godt indeklima når i kommer..

Men i skal ikke købe en billig varmepumpe fra harald nyborg eller lign, vælg et af de rigtige mærker, som panasonic, toshiba, mitsubishi osv. de er både billigere i drift, holder i længden og de kan stadig levere varme når det er rigtig koldt udenfor..

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis